torstai 21. elokuuta 2014

Lower Manhattan, Downtown ja tunnetuimmat nähtävyydet

New York, Downtown

Kun kerran kyseessä on ensimmäinen New Yorkin matka, niin silloinhan on käytävä läpi kaikki "must see"-kohteet! Downtownista löytyy suurin osa kaikista historiallisista nähtävyyksistä ja sinne on myös keskittynyt New Yorkin virastotalot. Me hankimme 5-päivän New York-passin ja päätimme käyttää sitä höydyksi niin paljon, kuin vaan mahdollista. Passiin sisältyi lauttamatka Ellisin saarelle sekä Vapaudenpatsaalle, mutta patsaskäyntiin olisi pitänyt ostaa erikseen lippu. Me menimme ensin Ellisin saarelle ja kävimme Immigration Museumissa, joka oli todella mielenkiintoinen. Audio-opastuksen avulla sain kulutettua museossa aikaa enemmän, kuin olin ajatellut ja näin ollen huomasimme, että emme ehtisi enää Liberty Islandille Vapaudenpatsasta. Näimme Vapaudenpatsaan kuitenkin todella läheltä, sillä lautta kulki ihan sen edestä ja mielestämme ei ollut tarvetta käydä Liberty-saarella myöhemmin, ehkä sitten toisen kerran.

New Yorkissa ollessa ei voi millään välttyä tuolta kamalalta tragedialta, joka kaupunkia kohtasi 11.9.2001 eli WTC-tornien terrori-iskuista. Kävimme Ground Zero tuhoalueella ja vaikka terrori-iskuista on nähnyt lukuisia kuvia, dokumentteja, elokuvia ja haastatteluja, niin kyllä tuo näkeminen ja mittasuhteiden ymmärtäminen  veti hiljaiseksi. Alue itsessään on tänä päivänä siistissä kunnossa, eikä siellä näy jälkiä iskuista, paitsi tietenkin muistomerkit muistuttamassa. Kun siinä katsoi noita kahden tornin reunaiivoja ja samalla katsoi vieressä seisovia korkeita pilvenpiirtäjiä, jäin miettimään minkälainen loukko tuo alue mahtoi olla. Ground Zeron alueelle on juuri avautunut 9/11 Memorial museo, mutta New York-passimme ei oikeuttanut sisäänpääsyyn sinne, vaan läheiselle 120 Liberty St. sijaitsevaan 9/11 Tribute Centriin. Jätimme tällä kertaa uuden museon väliin ja kävimme läheisessä 9/11 keskuksessa. Keskusksen on perustanut iskussa läheisensä menettäneiden perheiden järjestö ja keskuksen tuotto menee sen ylläpitoon ja koulutukseen. Keskuksessa oli hyvin esillä informaatiota, kuvia, filmejä, esineistöä sekä edelleen lukuisia omaisten ja läheisten katoamisilmoituksia. Liikutuin keskuksen viimeisen huoneen kuvakollaasista, johon oli kerätty kaikkien iskussa menehtyneiden kuvat sekä lukuisia omaisten viestejä.

Tykkään lukea kirjoja, katsella elokuvia sekä TV-sarjoja ja aina matkustaessani, jos vain on mahdollista, haluan käydä TV:stä tutuissa paikoissa. Haluan nähdä kuvauspaikat ja rakennukset sekä kokeilla niitä asioita, mitkä minä miellän kyseiseen kohteeseen. New Yorkissa näitä asioita ja paikkoja on lukuisia ja yksi niistä on keltainen New York vesitaxi. Sopivasti vesitaxi kokeilu hoitui New York passin kautta ilmaiseksi.

Hotellimme oli lähellä venetaxin pysäkkiä ja otimme ihanan keltaisen venetaxin kohti Brooklyniä. Taxia odotellessa huomasin, että sillähän pääsee myös New Jerseyn puolelle Ikeaan ostoksille, jätimme kuitenkin tällä kertaa Ikean lihapullat väliin. Auringon porottaessa veneajelu oli mukava liikkmistapa. Epäonneksemme taxin päätepysäkki ei ollutkaan Brooklynissä, vaikka meille oli näin sanottu, mutta palvelualtis opas pyysi kuskia heittämään meidät Brooklyniin päätepysäkin jälkeen. Olimme todella tyytyväisiä ja jätimme loistavasta palvelusta hieman tippiä. Menimme istuksimaan Brooklyn Bridge Parkiin ja ihailimme sieltä näköaloja Manhattanille. Kävelimme Brooklyn Bridgeä pitkin takaisin Manhattanille ja se oli sopiva iltalenkki.

Elokuvista ja sarjoista kun puhutaan, niin tottakai pitää käydä Wall Streetillä aistimassa tuo kiireisten pörssimiesten ilmapiiri. Kapea katu jonka toisessa päässä on aikoinaan merimiehiä maihin ohjannut Trinity-Church. Kävimme Wall Streetillä väliaikaisesti sijaitsevassa NYPD-poliisimuseossa, tämäkin kuului New York passin valikoimaan. Ilman passia tämä museo olisi varmasti jäänyt käymättä, mutta kun kerran ohitse mentiin, niin päätettiin piipahtaa sisään. Museo oli melko pieni ja nopeasti käyty, siellä oli vanhoja hauskoja kuvia poliisien arjesta aina nykypäivään. Tuosta museosta tuli ostettua ensimmäinen matkamuistokin eli NYPD-collage johon voi syksyn viiletessä kääriytyä.

Trinity Church on upean näköinen kirkko ja se toimi Cospel-retkemme tapaamispaikkana, tuosta mahtavasta retkestä teen myöhemmin ihan oman postauksen. Kirkon edessä edessä kulkee kuuluisa Broadway-katu ja kävelessä katua vähän matkaa Midtownin suuntaan, tulee vastaan mahtava Ceuntry 21 tavaratalo. Downtownista lähtee myös ilmainen lautta Staten Islandille ja lautasta näkee Vapaudenpatsaan suht läheltä mereltä katsottuna. Lautalla on paljon turisteja ja vähän säälittää nuo saaren asukkaat, sillä hekin jonottavat lauttaan pääsyä ja sesonkiaikaan jonot voivat olla hurjat. Lauttaan ei voi jäädä ja tulla takaisin seuraavalla, vaan lautasta on jäätävä pois Staten Islandilla. Laitan myös Staten Islandista postausta myöhemmin. Täältä löytyy aikaisempi postaukseni New Yorkista (New York, New York), josta löytyy paljon tietoa kaupungista ja oli minulle isona apuna matkan suunnitteluvaiheessa.

Lower Manhattan

Lower Manhattan sijaitsee Manhattanin saaren eteläreunan ja 14. kadun välissä ja tunnetaan kaupankäynnin ja rahamaailman keskuksena sekä sen värikkäistä siirtolaiskortteleista. Lower Manhattan on New Yorkin synnyinsija ja siellä sijaitsee kaikki Amerikan varhaisimmat monumentit. New Yorkin asuttaminen alkoi Lower Manhattanilta ja aluksi kaduille annettiin nimet, jotka ovat edelleen käytössä. Siirtolaiseten myöta ja asukkaiden lisääntyessä, asutus siirtyi ylemmäksi Manhttanille, jolloin alettiin nimien sijaan käyttää selkeämpää ruutukaavaa sekä katuja alettiin numeroida nimien sijaan. Downtown on kaupankäynnin ja rahamaailman keskus ja siellä sijaitsee Pörssi sekä kuuluisa Wall Street-katu, joka on päivisin vilkas businesskatu täynnä pörssimeklareita. Iltaisin kadulla on kalakuormia jotka matkaavat South Street Seaportin kalatorille.

Civic Center sijaitsee Lower Manhattanin itäpuolella siellä on lukuisia valtion ja liittovaltioiden virastotaloja, kaupungintalo, tuomioistuin, poliisilaitos sekä se on sanomalehti- ja kustannustoiminnan keskeinen alue. Manhattanin satamamakasiinit ovat muistona 1800-luvun NewYorkin sataman kulta-ajasta, jolloin satama oli täynnä merimiehiä ja aluksia. Satama-alue oli pitkään unohduksissaa ja nykyään sen lähistöllä on kahviloita, ravintoloita, merenkäyntiin liittyviä museoita. Satama-alueella on tällä hetkellä hurja rakennustyömaa ja entinen Pier 17 kauppakeskus on kadonnut kokonaan. Uuden kauppakeskuksen odotetaan valmistuvan vuonna 2016.

NÄHTÄVYYDET:

Statue of Liberty

Patsaan virallinen nimi on The Statue of Liberty Enlightening the World, (ransk. La liberté éclairant le monde) eli Vapaus valaisee maailmaa ja tuttavallisemmin patsas on nimeltään Lady Liberty. Patsas tunnetaan New Yorkin symbolina ja se ystävyyden tunnustamisen lahja Ranskan valtiolta. Patsas on rakennettu kuparista ja alun perin patsas oli väriltään kuparinruskea, mutta ajan myötä patsas on patinoitunut vihreäsävyiseksi, patsaan soihtu on kullattu. Patsaan suunnitteli Auguste Bardholt ja sen teräsrunko on Gustave Eiffelin suunnittelema. Patsaan jalusta on rakennettu Yhdysvaltojen toimesta. Varoja patsaan tekemiseen kerättiin Yhdysvalloissa ja Ranskassa erilaisissa tapahtumissa, arpajaisissa ja huutokaupoissa. Patsas tuotiin Pariisista palasina New Yorkiin ja koottiin paikan päällä. Vapauden patsaasta tuli uuden elämän ja vapauden vertauskuva, miljoonille sotaa ja köyhyyttä paenneille siirtolaisille, tänä päivänä patsas edustaa vapautta, demokratiaa ja kansainvälistä ystävyyttä. Patsas avattiin juhlallisin menoin 28.10.1886, Yhdysvaltojen perustamisen 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Vapaudenpatsas on merkitty UNESCON- perintölistalle vuonna 1984. Patsaasta on tehty lukuisia jäljennöksiä ja se on ollut mukana useiden elokuvien kohtauksissa.

Patsaan strategiset mitat:

Jalusta-soihdunkärki 93 m

Lady Liberty varpaista – kruunuun 34 m ja
soihdunkärkeen 46 m

Portaissa jalustasta kruunuun on 154 askelmaa

Kruunussa on seitsemän sädettä, jotka kuvaavat jokaista maanosaa

säteen pituus 2,74 m.

Lisätietoja: Statue Of Liberty

Patsas sijaitsee omalla saarellaan Liberty Islandilla Manhattanin eteläosassa ja sinne pääsee ainoastaan kaupungin virallisilla lautoilla (Statue Cruises), jotka lähtevät Battery Parkista. Liput kannattaa tilata etukäteen ja lipun hintaan sisältyy myös lauttamatka viereiselle Ellis Islandille ja audio-opastukset molemmilla saarilla. Vapaudenpatsaalle on myynnissä 3 erilaista lippupakettia, riippuen siitä haluaako päästä patsaan juurelle, jalustaan vai kruunuun, johon myydään vain rajoitetusti lippuja (18$-21$ aikuiset). Patsas on suosittu turistikohde joten jonottamiseen ja turvatarkastukseen kannattaa varata aikaa. Ensimmäinen lautta saarille lähtee 9:30 ja viimeinen lautta lähtee Liberty Islandilta 17:00 ja Ellis Islandilta 17:15.

(Battery Parkista lähtee lautta patsaalle päivittäin 9:30-15:30)
Lisätietoja: Statue Cruces

Muista lautoista patsaan näkee vain veneestä käsin ja ilmaiseksi patsaan pääsee näkemään Staten Islandin lautoilta. Staten Island on yksi New Yorkin kaupunginosista, joka on Manhattanin vilinään verrattuna rauhallinen ja siellä vallitsee pikkukaupungin tunnelma. Saarelta voi ihailla Vapaudenpatsaan lisäksi Manhattania ja Brooklyn Bridgeä. Ilmaisia lauttoja saarelle kulkee joka päivä vuorokauden ympäri ja ajankohdasta riippuen noin 15-30 minuutin välein sekä yöllä tunnin välein. Lautat lähtevät Lower Manhattanilta, Whitehall Terminalista ja matka saarelle kestää noin 25 minuuttia.

Lisätietoja: Staten Island Ferry
Metrot 1,4,5 ja R tulevat Battery Placelle

Patsasta voi ihastella myös kauempaa, Rockfeller Plazan ”Top Of The Rock” näköalatasanteelta ja patsas näkyy myös pienenä Empire State Buildingin näköalatasanteelta.

Ellis Island Immigration Museum

Saari oli siirtolaisien ensimmäinen pysähdyspaikka uudella mantereella ja kaikki maahantulijat kirjattiin museo-rakennuksessa. Matkustajaluetteloihin kirjattiin tarkasti tulijoiden nimet ja ammatit. Kaikki halukkaat eivät päässeet maahan ja osa joutui viettämään saarella pitkiäkin aikoja. Suomalaiset maahantulijat ovat myös kirjattu täällä ja paikka onkin sukututkijoiden suosiossa. Museossa voi tutustua vanhoihin asiakirjoihin ja museon kokoelmassa on myös valokuvia, matkalaukkuja sekä muita esineitä. Saarelle pääsee samalla lautalla kuin Vapaudenpatsaalle ja ensimmäinen lautta saarille lähtee 9:30 ja viimeinen lautta lähtee Liberty Islandilta 17:00 ja Ellis Islandilta 17:15.
(Battery Parkista lähtee lautta päivittäin 9:30-15:30)
Metrot 1,4,5 ja R tulevat Battery Placelle

Battery Park

Noin 10 hehtaarin kokoinen puisto sijaitee Manhattanin eteläkärjessä, siellä on ollut 1800-luvulla hollantilaisten ja englantilaisten tykistöpatteri. Puiston keskellä on Castle Clinton (1811), joka rakennettiin suojaamaan Manhattania Bittien hyökkäykseltä. Linnoitus on julistettu kansallis-monumentiksi (1946) ja tänä päivänä se on suosittu pik nik-paikka. Puistosta on hyvät näkymät Staten Islandille sekä Vapaudenpatsaalle ja kesäisin siellä järjestetään konsertteja.

Museum of Jewish Heritage

Museo on muistomerkki niille 6 miljoonalle juutalaiselle, jotka menehtyivät holokaustin aikana. Museossa esillä amerikanjuutalaisten taidetta, natsismin noususta kertova näyttely ja 1900-luvun esineitä.
(36 Battery pl. / su-to 10-17:45 (ke 20) / pe 10-17)

Trinity Church

Uusgoottilainen kirkko (1846) oli aikoinaan kaupungin korkein rakennus ja sen korkea torni (86 m) toimi laivojen maamerkkinä. Kirkon maille vanhojen tammien kupeeseen on haudattu useita siirtomaiden mahtimiehiä.
(Broadway / West Wall St. / joka päivä 7-18)

Wall Street

Finanssialan keskittymä, joka sijaitsee Manhattanin eteläpäässä, Broadwayn ja South Streetin poikkikatu. Wall Street on vilkas katu ja päivisin siellä kuhisee kiireisiä pukumiehiä ja naisia jakkupukuineen sekä korkokenkineen.  Kadulla sijaitsee mm. kuuluisa Pörssi (8-18 Broad Street) sekä Federal Hall eli Liittovaltiosali, jossa Yhdysvaltain ensimmäinen presidentti George Washington vannoin virkavalan 30.4.1789.

Wall Streetin symbolina pidetään pronssista hyökkäävää härkää, joka tuli katukuvaan vuoden 1987 pörssiromahduksen jälkeen. Patsas on suosittu nähtävys ja se on kooltaan viisi metriä pitkä ja kolme metriä korkea. Patsaan toivotaan tuova onnea rahamaailmassa ja se kuvaa talouden agressiivisuutta ja voimaa.

Wall Street nimi tulee entisestä muurista, jonka tehtävänä oli estää intiaanien pääsy kaupunkiin.

The New York City Police museum

New York Police Department eli N.Y.P.D. on tuttu lukuisista elokuvista sekä  sarjoista ja tämä paikallinen poliisi on Amerikan vanhin poliisiosasto. N.Y.P.D. on perustettu vuonna 1845 ja sen palveluksessa työskentelee tänä päivänä noin 34 500 virkapukuista poliisia.  Poliisimuseo tuhoutui pahoin Sandy hurrikaanissa ja korjaustöiden ajan museo sijaitsee väliaikaisesti Wall Streetillä. Väliaikainen museo on pieni läpileikkaus  N.Y.P.D:n historiaan ja esillä on vanhoja kuvia ja esineitä. Parhaillaan on menossa näyttely Nainen poliisina, jossa kuvataan naisten tietä poliisivoimiin ja nykypäivän naispoliiseja. Museokaupasta voi ostaa tuliaiseksi N.Y.P.D. vaatteita ja muita kivoja matkamuistoja.
(100 Old St. Huom! museo sijaitsee väliaikaisesti osoitteessa 45 Wall Street)

Ground Zero

11.9.2001 terrori-iskun Word Trade Centerin tuhoalue. Muistoaluelle nousee uusi pilvenpiirtäjä, spiraalinmuotoinen lasinen Freedom tower, jonka korkeus 1776 jalkaa (541 m) symboloi Yhdysvaltojen perustamisvuotta. Tornin pitäisi valmistua vuoden 2014 lopussa ja tornin virallinen nimi on nykyään "One World Trade Center". Tornin juurelle on suunniteltu valoteos, joka muistuttaa WTC:n kaksoistorneista. (Church St. / Vesey St. / West St / Liberty St.)

Metrot A, C, J, Z, 2, 3, 4 tai juna 5 tulevat Fulton Street -pysäkille

9/11 Memorial Museum

Toukokuussa 2014 Presidentti Barack Obama avasi 9/11 Museon, joka on omistettu vuoden 2001 WTC- terrori-iskujen muistoksi. Iskuissa kuoli melkein 3000 ihmistä. Museon sisäänkäynti on maanpäällä ja itse museon näyttelytilat on rakennettu maan alle kahteen osaan. Pohjoistornin puolella oleva näyttely, kertoo 11. syyskuun 2001 päivän tapahtumista. Näyttelyssä on esillä yli 20 000 kuvaa, 10 000 esinettä sekä satoja tunteja videokuvaa. Etelätornin puolelle on rakennettu uhrien muistonäyttely, jossa on mm. nähtävillä uhrien kuvat. Rakennuksen kellarissa noin 70 metrin syvyydessä on yli 8000 tunnistamatonta uhien jäännöstä. Museon sisäänkäynti on Albany Streetin ja Greenwich Streetin kulmasta. Museoliput kannattaa varata etukäteen netin kautta 9/11 Museon lippuvaraus, lipun hintaan sisältyy käynti 9/11 muistomerkillä. Tiistai iltaisin museoon on vapaapääsy 17-20.00, viimeinen sisäänpääsy on 19.00. Museoon mentäessä tehdään turvatarkastus ja jokainen kulkee metallinpaljastimen läpi sekä laukut läpivalaistaan.

9/11 Memorial muistomerkki

Museon vieressä on 9/11 Memorial eli terrori-iskuissa kuolleiden muistomerkki. Muistomerkki sijaitsee kaksoistornien paikalla olevista kahdesta suuresta vesialtaasta, joiden vesi virtaa pohjattomaan aukkoon. Altaiden ympärillä oleviin kiviseiniin on kaiverrettu uhrien nimet.

Lisätietoja: 9/11Memorial Museum

9/11 Tribute Center

Tämä keskus on voittoa tavoittelemattoman järjestön projekti, johon on osallistunut 9/11 iskussa läheisensä menettäneitä perheitä. Keskuksessa on esillä tuhoalueelta löytyneitä esineitä, kuvia, filmejä, omaisten tekemiä katoamisilmoiuksia, henkilökohtaisia kokemuksia ja tarinoita. Keskuksessa on yksi osio, johon on kerätty kaikkien turmassa menehtyneiden valokuvia. Galleriaan ovat omaiset ja lähimmäiset jättäneet muistokirjoituksia sekä tärkeitä esineitä. Keskus järjestää opastettuja kierroksia ja oppaina toimivat henkilöt, jotka ovat itse olleet paikalla terrori-iskun aikana ja selvinneet iskusta, pelastustyöntekijöitä, uhrien omaisia ja perheenjäseniä sekä vapaaehtoisia. (120 Liberty Street)

Lisätietoja: 9/11 Tribute Center

Woolworth Building

Frank Woolworthin rakennuttama pääkonttori, jonka seinät ovat marmoria ja kattoholvi mosaiIkkia. Rakennus avattiin vuonna 1913 ja se oli tuolloin kaupungin korkein 241 m ja 60 kerrosta, joista maan päällä on 57. Pilvenpiirtäjän rakennuskustannukset aikoinaan olivat 13,5 miljoonaa sen ajan dollaria ja se oli Woolworth ketjun omistuksessa 85 vuoden ajan. Ketju myi rakennuksen vuonna 1998 Witkoff Groupille 155 miljoonalla dollarilla. (233 Broadway / Barclay St.)

Brooklyn Bridge

Silta yhdistää Manhattanin ja Brooklynin kaupunginosat, pituutta sillalla on huimat 1825 metriä. Sillan rakennustyöt aloitettiin sisällissodan jälkeen 1865 ja silta oli tuolloin maailman pisin riippusilta. Illan hämärtyessä sillalta avautuu huikeat näkymät East Riverille, Downtowniin ja Brooklyniin. Mikäli siltaa ei halua kävellä edestakaisin voi matkan taittaa myös metrolla. Brooklynistä päin kävellessä voi ihailla Manhattania koko matkan ajan ja sillan vasemmalla puolella näkyy Lower Manhattanin pilvenpiirtäjät ja oikealla puolella näkyy Midtown. Iltapäivällä kävellessä näkee pilvenpiirtäjät auringonvalossa sekä kuinka aurinko laskee niiden taakse. Manhattanin puolella siltaa on satamamakasiinit, joista löytyy kauppoja ja jatkamalla matkaa eteenpäin tullaan suoraan  sekä jatkamalla kävelyä tullaan suoraan City Hall Parkiin.

OSTOKSET:

Pier 17 (Pier 17 / Fulton St. / South St.)
Brooklyn sillan luona entisissä satamamakasiineissä vaatekauppoja mm. Gap, Victoria´s Secret (remontissa vuoteen 2016 asti)

Ceuntry 21
(22 Cortland St. Trinity Placen ja broadwayn välissä)
Huippumuodin Outlet-myymälä Downtownissa lähellä Ground Zeroa eli entisiä Word Trade Centerin kaksoistorneja. Liikkeessä on myynnissä huippusuunnittelijoiden vaatteita, kenkiä, laukkuja, kosmetiikkaa ja kodintavaroita 40-70% alennuksella. Mikäli pidät merkkivaatteista täällä voi tehdä edullisia löytöjä, valikoima vaihtelee ja kokoja on rajoitetusti. Liikkeessä on paljon ihmisiä, joten jonottamiseen kannattaa varata aikaa niin pukukoppeihin kuin kassalle.
Avoinna: ma-ke 7:45-21:00 / to-pe 7:45-21:30 / la 10-21:00 / su 11-20:00
Lisätietoja: Ceuntry21

Abercromble & Fitch (199 Water St. / ma-la 10-21 su 11-20)
Aikaisemmin retkeilijöiden ja kalastajien käyttämä vaatemerkki, nykyään nuorison suosiossa.

RUOKA:

Mangla (Wall St. 40 / ma-pe 7-16)
Pörssimeklareiden lounasravintola, ruoka hinnoitellaan painon mukaan

The Harrison (355 Greenwich St. / ma-la 17:30-23 (pe 23:30) / su 17-21)
Viihtyisä, paikallisten suosima, amerikkalais-italialainen keittiö

Bridge Cafe (279 Water St. / Dover St.)
Alunperin majatalona (1794), nykyään ravintola tarjoaa 1920-luvun miljöössä klassista amerikkalaista ruokaa.

Odeon (145 West Broadway)

Brasserietyylinen ruokalista, suosittu supertähtien keskuudessa mm. Robert De Niro kuuluu vakioasiakkaisiin.

Lue lisää

Ollaan NIIN New Yorkissa...