sunnuntai 23. joulukuuta 2018

Martan matkavuosi 2018

Minäkin päätin tarttua Muuttolintu-blogin kuvahaasteeseen ja valita 10 kuvaa kuluneelta vuodelta eri teemojen mukaan. Aloin käymään kuvia läpi ja niitähän on taas kertynyt hurja määrä vuoden aikana. Kuvat toivat mieleen mukavia muistoja ja huomasin että monta postausta on jälleen jäänyt tänä vuonna tekemättä.

Kuluneen vuoden aikana olen jälleen nauttinut kotimaan matkailusta muutamien vuosien tauon jälkeen ja olen tehnyt useita päiväretkiä lähikaupunkeihin. Museokorttia olen kuluttanut ahkerasti Helsingissä ja Espoossa sekä osallistunut useisiin mielenkiintoisiin tapahtumiin. Olen käynyt paljon patikoimassa ja kokeilemassa pääkaupunkiseudun patikointireittejä.

Viime vuonna tuli käytyä jonkin verran ulkomailla, alkuvuodesta suuntasimme pitkäksi viikonlopuksi Brightoniin ja teimme tupatarkastuksen tyttären luona. Kesälomalla teimme Välimeren risteilyn, lähdimme Marseillesta ja muita satamia oli Italiassa Genova, Civitaveccia ja Palermo, Sardiniassa Cagliari, Espanjassa Palma de Mallorca ja Valencia, risteily päättyi Marseilleen. Jäimme Marseilleen vielä lomalle risteilyn jälkeen ja kiersimme siellä ihania pikkuruisia kyliä ja kaupunkeja. Syksyllä oli vielä muutama pitkä viikonloppu synttäreiden merkeissä ensin Sveitsissä ja sitten Madridissa. Vielä jos ehtisi välipäivinä piipahtaa vaikka Tallinnassa kuten viime vuonna!

Martan matkavuosi 2018

Voitte vain kuvitella kuinka haasteellista on pukea yksi vuosi 10 kuvaan, pyörittelin kuvia pitkään, kunnes päätin ottaa Martan Matkassa Instagramin avuksi. Instaan tuppaan aina päivittämään itselleni mieluisia kuvia ja monen kuvan osalta se helpotti valintaa, mutta silti oli muutaman teeman osalta haastavaa löytää sopivaa. Joidenkin kuvien osalta oli valinnan vaikeus ja tässäkin kohtaa yritin käyttää Instaa apuna ja katsoin mitkä kuvista nousevat Best Nine 2018 listaukseen.

1 Vuoden suosikkikuva

Tätä kuvaa ei tarvinnut kauaa miettiä! Nämä laventelipellot ovat olleet pitkään haaveenani ja ne keikkuivat Etelä-Ranskan lomareissun ”must see”-kohteiden ykkössijalla. Eikä suotta, sillä niin kaunis oli tuo näky! Laventelia silmänkantamattomiin…

2 Arjen luksusta

Kävely ystävän kanssa upeissa maisemissa ja yhteinen eväshetki, vaikka ilman nuotiota! Kuva on otettu Kirkkonummen Meikonjärveltä

3 Kesäkuva

Viime kesä oli ihan mahtava ja ei ihme että kesäkuvia kertyi hurja määrä. Näistä oli todella vaikea valita. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyin valitsemaan  kuvan Tammisaaresta, sillä olen pitkään halunnut käydä ihastelemassa siellä puutaloja ja samalla reissulla piipahdimme myös toisessa kesäkaupungissa Hangossa. Lähdimme aamulla aikaisin liikenteeseen, että ehdimme Tammisaareen opastetulle kaupunkikierrokselle. Ehdimme juuri kierroksen alkuun, kiersimme oppaan kanssa vanhan kaupungin katuja ja saimme kuulla paljon mielenkiintoisia tarinoita

4 Ihana majapaikka

Tämä oli helppo, valitettavasti kuvaa ei löydy kyseisestä majapaikasata, mutta nappasin kuvaan mukaan hostellin ehtoisen emännän. Vietin pitkän viikonlopun Sveitsissä ja ystäväni tarjosi minulle yösijaa. Tämän majapaikan luokitukseen ei yllä mitkään tähdet, monessako hotellissa sinä olet saanut nauru sekä keittiöterapiaa?

5 Hauska muisto

Sain pitkästä aikaa houkuteltua isännän kanssani patikoimaan Geokätköilyn avulla. Eräänä lauantaina kerroin hänelle aamiaisen lomassa Geokätköilystä ja hän innostui aiheesta. Olin lukenut jutun Inkoon saaristossa sijaitsevasta Elisaaren ulkoilualueen luotopolusta, ja jo perille pääsy kuulosti upealta kokemukselta. Päästäkseen perille täytyy ensin ottaa lossi Barösundista ja ajaa autolla Barösundin salmeen, laiturin vieressä on muutamia soutuveneitä, joita voi lainata että pääsee soutamaan läheiselle Elisaarelle. Tämä oli oiken hauska seikkailu, sillä meille selvisi vasta paikan päällä miten tuonne Elisaareen oikein pääsee. Luontopolkua pitkin oli oikein mukava patikoida. Patikoinnin jälkeen lähdimme metsästämään ensimmäsitä Geokätköämme ja täytyy sanoa että tämä ei ollut helmpoimmasta päästä aloittaa… No se löytyi kuitenkin vaikka usko meinasi loppua!

6 Herkullinen hetki

Näitäkin on kuluneen vuoden aikana ollut muutama, mutta valitsin kuvan kun olin ystävän kanssa Porvoossa Runebergin päivän aikoihin. Vietimme mukavan päivän Porvoossa ja kävimme kahvilassa maisetelemassa Vuoden 2018 Runebergin torttua.

7 Se ei niin hohdokas muisto

Marseillen lomalla halusimme käydä upeassa Cassikse nkylässä sekä patikoimassa Les Calanques kalkkikivikallioilla. Sen sijaan että olisimme ottaneet veneen turkoosille poukamille niin päätimme yhdistää patikoinnin, poukamat ja Cassiksen. Kuvitelin että kävelemme poukamalle pari kilometriä ja sitten nautimme siellä kevyttä lounasta ja käymme vilvoittelemassa turkoosissa poukamassa.

No eihän se sitten ihan niin mennyt… Polun lähtöpaikan luona oli pieni kioski, jossa myytiin leipää ja juomaa, meillä oli mukana vain vähän juomaa ja pähkinöitä, mutta päätimme ostaa eväät vasta paikan päällä. Virhe!

Lähdimme patikoimaan muiden perässä ja lämpöasteita oli ihan kiitettävästi. Aluksi reitti oli helppokulkuista, mutta valitettavasti missään ei päässyt varjoon, muutaman ylämäen jälkeen reitti kapeni ja lopuksi se oli kallioista jyrkkää polkua ylös ja alas, ei todellakaan helppokulkuista. Maisemat toki oli näkemisen arvoisia. Helteen vuoksi piti pysähdellä useasti ja puolikuntoisena meinasin luovuttaa muutamaan otteeseen.

Kun sitten pääsimme tuonne poukamaan se oli ihan täynnä ihmisiä ja siellä ei todellakaan ollut yhtään kioskia mistä olisi saanut kylmää juomaa tai ruokaa, enää en ihmetellyt ja naureskellut niille jotka kantoivat kylmälaukkuja mukana! Olimme aivan loppu, juomaa  oli vain vähän ja pähkinöitä, eikä ollut minkäänlaista varjoa. Rosa oli meistä rohkein ja uskaltautui uimaan tuonne jääkylmään poukamaan, minä kastelin vain vähään varpaitani… Paluumatka hirvitti, me menimme Rosan kanssa samaa reittiä takaisin ja kuinka ollakaan isäntä löysi paljon  paremman ja helppokulkuisemman reitin takaisin.

8 Rakkaassa seurassa

Tämän teeman alle oli vaikea valita vain yhtä kuvaa! Kuva jonka valitsin vie minut vuosien taakse Madridiin. Minulla oli ilo tavata nämä rakkaat ystävät jälleen Madridissa usean vuoden jälkeen!

9 Suosikkikuva minusta

Itse en koskaan onnistu kuvissa ja tämän vuoksi tykkään mielummin kuvista, missä kasvoni eivät näy. Tämän kuvan valitsin ihan tuon fiiliksen mukaan, sillä olin niin iloinen, kun kävin Hangossa patikoimassa ja saavutin eteläisimmän pisteen Suomessa.

10 Unohtumaton maisema

Tätä oli vaikea valita! Tämän rinnalla on muitakin upeita kohteita, mutta päädyin tähän Seven Sisters- kuvaan siksi, että yleensä kuvani Englannista ovat kaupunkikuvia! Tämä oli ensimmäinen kerta kun kävin kaupungin ulkopuolella, maaseudulla ja maisemat houkuttelevat minua ratsastamaan sekä patikoimaan, toivottavasti vielä pääsen tuonne uudemman kerran!

OHJEET KUVAHAASTEESEEN:

Minkälainen vuosi teillä on ollut? Kerro se kuvin! Kuviesi ei tarvitse välttämättä olla matkoilta, kunhan ne sopivat annettuihin otsikoihin. Linkkaa Muuttolintu kuvahaasteen lähteeksi, kopioi nämä ohjeet juttusi loppuun ja jos haluat, linkkaa juttusi Muuttolintu-blogin kommenteihin!

Tuoreimmat kuulumiset löydät Martan Matkassa

1. Nuo laventelipellot olivat kyllä matkan arvoiset ja valokuva - vaikka taulun siitä tekisi!

1. Kiitos Terhi kommentista! Nuo laventelipellot ovat kyllä ihan uskomattomia, jos vaan osaisin maalata niitä tässä olisi todella loistava maisema, voisin istua tuntikausia ihailemassa! Mukava joulunaikaa sinulle!

2. Mahtava matkavuosi sinullakin ja kauniita muistoja! Nuo laventelipellot on kyllä mielettömän upeita. Geokätköilyä täytyy joskus kokeilla, jos siitä saisi vaikka vähän lisää kannustusta lähteä reippailemaan. Kiva kun lähdit haasteeseen mukaan <3

1. Kiitos Anna kommentista ja kivasta haasteesta <3 Postausta oli mukava tehdä, vaikka kuvia oli välillä vaikea valita! On ollut hauska lukea muiden haastepostauksia. Hyvää uutta matkavuotta sinulle!

3. Nuo laventelipellot. Siis miten upeita! Hienoja kokemuksia muutenkin on vuoteen selvästi mahtunut.Tämä on kiva haaste.Minäkin meinasin osallistua haasteeseen, mutta oli mahdotonta valita vain 10 kuvaa koko vuodesta.

1. Kiitos Christa kommentista! Tämä haastepostaus oli läpileikkaus viime vuodesta ja sitä oli kiva tehdä, tuli mukavia muistoja mielen. Kuvia oli todella vaikea valita mutta kyllä ne oikeat sieltä sitten kuitenkin valikoitui, tee ihmeessä postaus!

4. Ihania kuvia, mutta nuo laventelipellot! Ihan uskomattomalta näyttää. En ollut tuollaisista kuullutkaan, mutta nyt meni kyllä bucket-listille :)

1. Kiitos Merja Kommentista! Laventelipellot olivat pitkään haaveena ja vihdoin tuo haave toteutui viime kesänä! Provencessa voi ainakin nähdä noita peltoja ja muutenkin alueella on paljon mielenkiintoisia paikkoja!

5. Ihania kuvia ja ennen kaikkea, ihania muistoja! Aivan mieletön tuo laventelipelto. Joskus on kyllä päästävä käymään tuollakin oikeaan vuoden aikaan. Hyvää uutta vuotta 2019!

1. Kiitos Paula kommentista ja sinulle myös onnea vuodelle 2019! Huomasin postausta tehdessä että moni juttu on jäänyt kirjoittamatta! Täytyypä vielä pukea tarinoiksi nuo kuvat.

6. Hienoja kuvia – nyt tekisi mieli lisätä omallekin "pakko nähdä" listalle laventelipellot, tekivät vaikutuksen yhden kuvankin perusteella!

1. Kiitos! Suosittelen lämmöllä vierailuja noilla laventelipelloilla, ne ovat kyllä kauniita! Eikä mikään ihme että nuo seudut ovat innoittaneet Van Goghia ja muita maalareita aikoinaan maalaamaan maisemia.

7. Näitä kuvamuistoja on kiva lukea ja katsoa. Pakko toistaa muita: ihanat laventelipellot. Myös tuo viimeinen maisema on huikean kaunis.

1. Kiitos, molemmat kuva tuo mieleen mukavia muistoja kuluneelta vuodelta, toivon että pääsen vielä uudemman kerran käyskentelemään tuonne laventelin tuoksuihin!

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.