tiistai 5. tammikuuta 2016

Chichen Itza, yksi seitsemästä ihmeestä

Kuten viime vuoden lopussa totesin, että monta postausta on jäänyt pöytälaatikkoon keskeneräiseksi ja tarkoitus olisi niitä julkaista tämän vuoden aikana, toinen tämän vuoden tavoitteeni on tehdä juttusarja niistä UNESCO-kohteista joissa olen käynyt. Tässä postauksessa toteutuvat molemmat eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla ;) Jutun tiimoilta voisimme melkein jo viettää vuosipäivää, sillä tämä UNESCO-kohde Chichen Itza sijaitsee Meksikossa, jossa lomailimme viime huhtikuussa!

Suunnitellessamme Meksikon matkaa meille kaikille oli selvää, että haluamme ehdottomasti päästä katsomaan Chichen Itzaa, joka on yksi maailman setsemästä ihmeestä. Maya-kaupungin rauniot ovat listattu Unescon maailmanperintölistalle ja ne ovat Maya Rivieran suosituin nähtävyys. Matka Cancunista raunioille on noin kolmen tunnin verran ja päätimme että osallistumme yhteiselle bussiretkelle, autonvuokraamisen sijaan. Saimme varattua päiväretken vaivattomasti hotellilta.

Chichen Itza rauniokaupunki

Lähdimme aamulla turistitourneelle kohti Chichen Itzan Maya-rauniokaupunkia, retkeen kuului vierailu Maya-yhteisössä, Chichen Itzassa, buffetlounas, Cenote-uinti ja pikku visiitti Valladolid kylässä. Aamulla oli aikainen herätys, meitä tultiin hakemaan hotellilta 7.40, söimme evääksi eilisen pizzan jämiä ja pienen säätämisen jälkeen juosten hotellin edustalle odottavaan bussiin, myöhässä... Pikkubussin kanssa keräilimme porukkaa muista hotelleista, vaihdoimme isompaan bussiin ja noin tunnin päästä pääsimme matkaan.

Chichen Itza sijaitsee noin kolmen tunnin ajomatkan päässä Cancunista, joten olin kiitollinen meidän ilmastoidusta  bussista. Meidän opas Gabriella oli oikein mukava ja saimme opastuksen englanniksi ja espanjaksi, joka oli omaan korvaan mukava, sain kuulla Espanjaa sekä toistona kaiken englanniksi, jotta pysyi kaikesta kärryllä. Gabylta tuli tekstiä ihan kiitettävästi ja hauskoja vitsejäkin, eivätkä ne onneksi kuullostaneet tuhat kertaa kerrotuilta.

Ensimmäinen pysähdyspaikka oli "Maya-yhteisö", johon saavuimme pientä polkua pitkin ja tulimme käärmeen suun kautta sisään. Saavuttuamme paikallinen yhteisön vanhin siunasi meidän sielut savulla ja hetken päästä meidät toivotetiin tervetulleeksi Mayan-kielellä ja saimme kuulla perinteisen Maya-korun tarinan, toki näitä sai esityksen jälkeen tilata itselleen ja samallahan tulee tuettua Maya-yhteisöä mm. lasten koulunkäyntiä. Niin tai näin, muutama kuitenkin päätyi koruja tilamaan ja yksi turisti taisi olla meidän perheestä ;)

Sisäänkäynti Maya-yhteisöön

Oppaamme Gaby ja pahojen henkien poisto

Toivottavasti näiden korujen tuotto oikeasti menee Maya-yhteisölle

Milloinkohan tulee seuraava bussilasti?

Näillä varmaan Maya-yhteissössä kudotaan nuo kaikki riippukeinut ja viltit

Meillä oli noin puolisen tuntia aikaa tutustua "Maya-yhteisön" myymiin käsin tehtyihin tuotteisiin.... Näiden tuotteiden myynnistä kuulemma kaikki tuotto jää "Maya-yhteisölle" toisin kuin Cancunin vastaavista turistituotteista.

Myynnissä olevat tuotteet olivat todellakin prikuulleen samoja kuin muissakin turistikaupoissa sekä "käsintehtyjen" vilttien hinnat olivat paljon kalliimmat kuin muualla... Ostin tuliaiseksi nahkaisen Maya-kalenterin, tästä saimme alennusta 50 pesoa. Bussimme tuli rakennuksen toiselle puolelle, missä meni yleinen autotie, eikä idyllisestä Maya-kylästä ollut tietoakaan... Vietiinköhän turisteja taas hieman?

Ostoksia Maya-yhteisössä

Meksikolainen viidakkoveitsi

Maya-naiset työnteossa

Matka jatkui kohti Chichen Izaa ja kello alkoi lähestyä jo yhtä, kun pääsimme rauniokaupuungin luokse. Saavuimme kaupungin porteille ja vastaamme tuli turistitavaroiden myyjien lauma ja tunne oli melkein sama kuin eiliseillä markkinoilla Carasolilla. Gaby piti meille noin puolen tunnin opastetun kierroksen ja saimme kuulla maya-kulttuurista, rauniokaupungista, linnakkeesta, pelikentästä sekä Cenotesta. Opastuksen jälkeen Gaby näytti miten otetaan FB-statuskuva, meidän Rosa pääsikin mannekiiniksi.

Chicen Itza sisäänkäynti

Chicen Itza, myyjiä joka puolella

Chicen Itza

Chicen Itza, Pok-ta-Pok pelikenttä

Kierroksen jälkeen meille jäi vapaataa aikaa ja lähdimme käymään Chichen Itzan alueen Cenotella, johon on uhrattu ihmisiä vedenjumalalle sekä kiersimme vielä kuvaamassa aluetta. Ilma oli todella lämmin ja helteessä kävely otti voimille, vettä kului litratolkulla. Onneksi seuraavaksi oli vuorossa lounas sekä matka Cenotelle uimaan, näistä kerron lisää seuraavassa postauksessa…

Cenoteja löytyy myös Tulumin rauniokaupungin lähistöltä, me teimme sinne omatoimiretken vuokra-autolla ja samalla reissulla kävimme snorklaamassa Belizen koralliriutalla, joka on myös yksi UNESCO-kohde.

Chicen Itza

Chicen Itza, El Castillo porraspyramidi

Viidakon keskellä sijaitseva Chichen Itza on yksi parhaiten säilyneistä Mayakansan rauniokaupungeista ja sitä pidetään yhtenä uutena “maailman seitsemästä ihmeestä”. Kaupunki oli noin 600-900 eaa. Mayakansan keskus, jossa palvottiin jumalia ja opiskeltiin astrologiaa, matematiikkaa sekä arkkitehtuuria.

Kaupungin rauniot on merkitty UNESCON-maailmanperintölistalle ja rauniot ovat suosittu pyhiinvaelluskohde sekä Riviera Mayan suosituin nähtävyys. Arkeologisissa kaivauksissa alueelta on löydetty uhrikaivo, sotureiden temppeli sekä tunnettu Kukulcanin porraspyramidi eli El Castillo, joka on noin 24 metriä korkea.

Chicen Itza, Arkeologiset kaivaukset aloitetaan

Chicen Itza

El Castillo porraspyramidi on toiminut Mayojen kalenterina. Pyramidi on 25 metriä korkea ja siinä on 365 rappusta. Kevät- ja syyspäiväntasauksen aikaan, kun auringonvalo osuu pohjoisen porraskäytävän puolelle, sen varjot muodostavat ylhäältä alas kiemurtelevan käärmeen kuvan. Käärmeen laskeutuminen on merkinnyt Mayoille satokauden alkamista kevätpäiväntasauksen aikaan ja päättymistä syyspäiväntasauksen aikaan, jolloin käärme on tullut hakemaan satoa.

Chicen Itza, El Castillo ja kiermurteleva käärme

Alueella on 60 metriä leveä ja 30 metriä syvä lähde, Cenote Sagrado, jolle on uhrattu ihmisiä sateenjumala Chacille. Ihmiset kiedottiin koruilla ja hienoilla kankailla liikuntakyvyttömiksi ja työnnettiin veteen.

Chicen Itza, Sagrado Cenote

Juego de Pelota on mesoamerikkalainen pelikenttä, jossa on pelattu useita erilaisia pelejä. Pelikenttä on noin 100 metriä pitkä ja 32 metriä leveä. Kentän seinillä on kivirenkaita ja osa seinien kaiverruksista on onnistuttu entisöimään.

Pok-ta-pok on mesoamerikkalainen pallopeli, jota pelattiin noin 1500 eKr, pelistä on erilaisia versioita, pelin luonteeseen kuului pitää liikkeessä noin neljän kilon painoista kumista palloa ja sitä pelattiin lähinnä lonkkien avulla tai käytettiin polvia, reisiä, vartaloa, mutta käsiä eikä jalkoja saanut käyttää. Pallopeli oli suurta kansanviihdettä, se oli kuninkaiden suosiossa ja siihen kuului oleellisesti uhraukset ja erilaiset rituaalit mm. päänleikkaus rituaalit.

Chicen Itza, Pok-ta-Pok pelikenttä

Cancúnista Chichen Itzaan on matkaa noin kolme tuntia ja jokaisesta turistikohteesta järjestetään retkiä ympäri vuoden. Kierros kannattaa ajoittaa aamupäivään, sillä alueella ei ole varjopaikkoja ja keskipäivällä on kuumin aika. Retkelle mukaan kannattaa varata vesipullo ja suojata itsensä auringolta vaikka sateenvarjon avulla.

Lue lisää:
Mikäköhän mahtaa olla seuraava kohde???
Meksiko ja Maya Rivieran lomakohteet
Virkistävä uinti Cenotessa eli pyhässä kaivossa