tiistai 28. huhtikuuta 2015

Päiväretki Tulumiin ja mahtava snorklaus kokemus Belizen koralleilla

Moottoritie 307 kulkee Cancunista Tulumiin

Muutaman auringonottopäivän jälkeen aloin kaivata pientä puuhastelua ja kyselin hotellin matkatoimistosta erilaisista tarjolla olevista retkistä. Kyseiselle päivälle emme retkeä onnistunut saamaan, mutta autonvuokra kuullosti edulliselle noin 100 dollaria, joten päätimme vuokrata auton ja lähteä omatoimimatkalle. Päätimme tehdä retken Tulumin rauniokaupunkiin ja samalla vierailla Cenotessa sekä Playa del Carmenissa.

Tulum, Maya-rauniot

Tulum on yksi Maya Rivieran tunnetuimmista rauniokaupungeista ja se on alueen eteläisin kaupunki. Kaupunki on ollut Mayojen tärkeimpiä kauppapaikkoja ja se on rakennettu korkealle kalliolle noin 12 metrin korkeuteen, lähelle rantaa muurien suojaan. Kaupungin muuri on viisi metriä leveä ja siinä on viisi sisäänkäyntiä, muuri on antanut nimen kaupungille. Muurin sisällä oli hallinnollinen sekä uskollinen keskus ja muurin ulkopuolella asui tavallinen kansa.

Cancúnin ja Playa del Carmenin käydessä ahtaaksi on Maya Riviera laajentunut etelän suuntaan ja Tulumin kaupungista on lyhyessä kasvanut suosittu turistikohde. Sanotaan että Tulumissa on Maya Rivieran kauneimmat rannat.

saavumme Tulumiin

Lähdimme Tulumiin joka sijaitsee noin 130 km päässä Cancunista ja siellä on ainoa Maya-rauniokaupunki joka sijaitsee rannalla. Muutaman tunnin ajomakan päästä saavuimme Tulumiin ja kaupungista tuli heti mieleen Meksiko, jota olen mielikuvissani ajatellut. Parkkeerasimme auton Subin viereen ja otimme sieltä hieman huikopalaa ja lähdimme pyörähtämään kaupungissa ympäri. Olin aivan innoissani, tämähän näyttääkin ihan Meksikolta, ihanat pienet ja hauska kaupat kuten kalakauppa tai hurja parturi, johon en kyllä uskaltautuisi mennä. Kaupungilla kulki lava-autoja, joiden lavat oli täynnä matkustajia, riippukeinuissa nukkuvat myyjät sekä asuntojen rappusilla isännät teroittamassa mancete veitsiään. Nyt ollaan niin Meksikossa!

kalakauppa Tulumin keskustassa

Parturi Tulumin keskustassa

Lähdimme etsimään Tulumin rauniota ja se osottautui meille haasteelliseksi, meillä vain onneton turistikartta ja opasteet olivat huonot. Tulumin kylä tuli ajettua useaan kertaan läpi ennen kuin oikea reitti löytyi, no se ei haitannut, sillä tätä värikästä puebloa oli hauska katsella. Jätimme auton rauniokaupungin parkkiin ja eräs "turisti-infon" innokas työntekijä halusi esitellä meille erilaisia vaihtoehtoja tutustua rauniokaupunkiin.

ostosrysä Tulumin raunioalueen vieressä, ei voi ohittaa

Vaihtehto 1. tutustua rauniokaupunkiin jalkaisin, 2. saada kyyti raunioille ja tutustua niihin oppaan kanssa jonka jälkeen ajaa rannalle, mistä voi lähteä veneellä koralliriutalle snorklaamaan sekä ottamaan raunioista kuvia, viimeinen eli 3. oli vaihtoehto 2. lisäksi uintia Cenotella. No mehän emme meinanneet päästä irti tuosta avuliaasta työntekijästä ja hän ei ollut meihin kovin tyytyväinen kun  oli uhrannut meihin niin paljon aikaa ja me otimme vain pelkän itsenäisen tutustumisen raunioille. Hän ei siis saanut myytyä meille mitään, sillä raunion sisäänpääsy ostettiin tietystä paikasta. Lähdimme kävelemään raunioille ja ympärillä oli useita matkamuistomyymälöitä sekä ravintoloita. Ostimme perusliput ilman opastusta sekä kuljetusta ja liput oli mielestäni naurettavan halvat noin 26 pesoa / kpl, tuo info-mies taisi myydä niitä meille 50 pesolla. Eli siis tälläistä kaupankäyntiä täällä, saa todella miettiä ja olla tarkkana ettei turistia viedä kuin litran mittaa! Raunioita ennen parkkipaikan läheisyyteen on rakennettu ravintola- ja kauppakeskittymä, jonka läpi  kävelemällä pääsee raunioille.

yksi raunion muurin sisäänkäynneistä (ulosmeno)

Tulum rauniot

näitä liskoja vilisi joka puolella

Menimme raunioille ja ne olivat todella upeat ja hyväkuntoiset, ylhäällä raunioalueella oli kuuma ja kun menimme meren äärelle tuli ihana tuuli vastaan. Raunioalue oli täynnä gekkoja tai mitä lienee liskoja, joita sai väistellä. Ylhäältä näki hyvin Beleizen koralliriutan. Kapusimme alas rannalle, toinen ranta oli suljettu yleisöltä sillä tällä hetkellä oli merikilpikonnien paritteluaika ja kyseinen ranta oli rauhoitettu. Koralliriutan nähtyäni, minun alkoi tehdä mieli käydä siellä veneellä ja ehdotin että menisimme sinne omatoimisesti, ilman info-sedän tarjoaamaa pakettia.

Tulum ranta

Ohjeista huolimatta emme löytäneet kyseitä rantaa vaan löysimme itsemme taas Tulumin keskustasta. Lähdimme sinnikkäästi etsimään rantaa ja löysimme erikoisia rakennelmia tien vierestä, viidakon keskeltä, hotelleja, ravintoloita kauppoja, mutta emme rantaa.

hauskoja rakennuksia keskellä viidakkoa, rannan tuntumassa

Ranta bungaloweja

Löytyihän se rantakin vihdoin ja sitten se hauskuus taas alkoi! Meiltä kysyttiin olimmeko tehneet varuksen veneretkelle ja kerroimme että emme olleet, jonka jälkeen meitä pyydettiin odottelemaan. Hetken päästä eräs työntekijä tuli luoksemme ja kertoi hinnan olevan 800 pesetaa meiltä kaikilta ja pyysi että emme kerro muille veneen asiakkaille retken hintaa, sillä heiltä on veloitettu puolet enemmän, kun he ovat tehneet varauksen raunioalueeella. Jäin melkein suu auki, kun kuulin mitä myyjä sanoi... Loppuen lopuksi he eivät ilmeisti uskaltaneet ottaa sitä riskiä että paljastamme hinnan, niin saimme yksityisveneen ja yli puolet edullisemmin!

matkalla snorklaamaan Belizen koralliriutalle

Lähdimme veneellä kohti riuttaa ja itseäni hieman pelotti, sillä olen todella arka veden kanssa ja kammotti ajatuskin laittaa maskeja naamaan. Otin kuitenkin haasteen vastaan sillä halusin todella nähdä tuon koralliriutan ja kun kerran veneellä ei saanut mennnä lähelle niin pakko oli mennä veteen. Pieni paniikki oli koko ajan matkassa, muttaa onnistuin kuitenkin näkemään riutan sekä jonkin verran kaloja. Saimme snorklataa noin puolisen tuntia ja sitten ajoimme raunioiden lähelle ottamaan valokuvia. Pidin todella paljon veneretkestä ja olin todella ylpeä itsestäni, että uskaltauduin snorklaamaan. Nyt voin siis sanoa että olen nähnyt maailman toiseksi suurimman koralliriutan Belizen.

Belizen koralliriutta

Martan ensimmäinen snorklaus

Tulum rauniot mereltä päin

Cenote-vierailulle meille ei enää aikaa riittänyt, joten lähdimme paluumatkalle ja päätimme piipahtaa Playa del Carmenissa iltapalalla. Navigaattori oli taas hukassa ja hetken kesti ennen kuin löysimme 5 th Avenuelle. Wau! Tämähän vaikutti mukavalta paikalta, pitkä katu täynnä kauppoja, ravintoloita ja elämää, melkein kuin olisi kanarialla. Tuntuu että Cancunissa kaikki viettävät aikaa hotelleissa ja niiden ravintoloissa tai ostoskeskuksissa, joihin pääsee vain taksilla tai bussilla, mitään kivaa kävelykatua ei ole. Me menimme syömään hollantilaisen rouvan ja argentiinalaisen miehen pitämään Salt Rock ravintolaan, ruoka oli hyvää ja herttainen pariskunta piti asiakkaista hyvää huolta. Ehdimme vielä pikaisesti piipahtaa muutamissa liikkeissä sekä aistia Carmenin tunnelmaa ja voin sanoa että me like! Ikävä kyllä pakko oli lähteä, sillä edessä oli vielä pitkä ajomatka, vaikka olisin voinut jäädä mielelläni drinkille!

Playa del Carmen, 5 th Avenue illalla

Belizen koralliriutta

Belizen koralliriutta sijaitsee Karibianmerellä, Väli-Amerikassa saman nimisen valtion edustalla, ulottuen etelässä Guatemalan ja pohjoisessa Meksikon rajalle. Belize on maailman toiseksi suurin ja pohjoisenpallon puoliskon suurin koralliriutta, joka on pituudeltaan noin 300 km, suurin koralliriutta on Iso Vallliriutta noin 2300 km pitkä ja se sijaitsee Australian rannikolla. Belizen Koralliriutta on merkitty UNESCON maailmanperintökohteeksi vuonna 1996 ja suojelukohteeksi vaarassa olevien perintökohteiden listalle vuonna 2010. Alueelta on löydetty simpukankuoritunkioita, joista käy ilmi että Maya-intiaanit ovat asuttaneet aluetta jo 1500 vuotta ennen ajanlaskunalkua ja käyttäneet riuttoja kalastamiseen.

Belitzen koralliriutta

Koralliriutat ovat eliöiden tuottamia rakennelmia, saaria tai särkkiä joiden muodostuminen kestää tuhansia vuosia. Koralleja esiintyy runsassuolaisissa valtamerissä, joiden lämpötila ei laske alle 18 asteen. Koralliriutat jaetaan kolmeen tyyppiin kehäriuttoihin eli atolleihin, jotka ovat renkaan muotoisia ja niiden sisään muodostuu laguuni esim. Belizen tunnetuin atolli on Blue Hole, valliriuttoihin, jotka ovat suuria korallijonoja kymmenien kilometrien päässä mantereesta sekä pienempiä rantariuttoja. Koralliriutoilla elää lukuisa määrä merikasveja ja –eläimiä. Riutat ovat kuin vedenalaisia sademetsiä ja ne ovat vaarassa tuhoutua. Suurimmat syyt riuttojen tuohoutumiseen ovat kalastus, hakkuut, rakentaminen, turismi, ilmaston ja merivesien lämpeneminen.

Lähde: Belize.com, Blue hole, Belizen koralliriutta

Belizestä on vielä tutkimatta noin 90%, mutta sanotaan että, Maya intiaanit olisivat kalastaneet sekä käyttäneet sen saaria kauppa-, rituaali- ja hautapaikkoina noin 300 eKr – 900 jKr väisenä aikana. Belizen valliriutan suosituin kohde on Blue Hole eli sininen aukko, joka on noin 120 m syvä ja sen halkaisiaja on noi 300 m. Blue Hole on maanalainen luola eli cenote, joka muodostuu kalkkivestä. Belizestä on jo tuhoutunut noin 40% ja suurimmat syyt ovat liiallinen kalastaminen, rakentaminen, hirmumyrskyt sekä korallien haalistuminen.

Tässä hieman videokuvaa veden alta :)

Tässä ensimmäinen videopostaukseni ja vähän jännittää miten se onnistuu!