maanantai 24. huhtikuuta 2017

Sunnuntaiajelulla: Neuchâtel järven upeat rannat ja historialliset kylät

Lähdimme Papin kanssa sunnuntaiajelulle ja matkamme tällä kertaa kohdistui Neuchâtel-järven oikealle rannalle, tarkoituksena oli piipahtaa Gletterensin kylässä katsomassa, miltä tuo esihistorialliseksi rakennettu kylä näyttää sekä tutustumassa järven tuntumassa sijaitseviin keskiaikaisiin Estavayer le Lac ja Payernen kaupunkeihin.

Aikaisemmista sunnuntaiajeluista viisastuneina teimme eväät matkaan mukaan, jotta saisimme jotakin suuhun pantavaa, sillä yleensä aina kaikki ravintolat ovat kiinni kun saavumme kohteeseen.

Yverdon: Menhirs pystykivi

Ajomatkamme kesti noin tunnin verran ja ajon aikana karttaa tutkiessa huomasin että Neuchâtel-järven tuntumassa, pienemmällä Yverdon - Estavayer le Lac tien alkupäässä sijaitsee Menhirs-pystykiviä, jotka ovat peräisin Neoliittiseltä aikakaudelta (3000-2000 eaa.).

Muutama viikko sitten jahtasimme näitä pystykiviä Rosan kanssa järven toiselta puolelta, joten näiden kivien luokse oli ihan pakko pysähtyä. Tällä alueella oli todella paljon pystykiviä, osa oli jopa 4,5 metriä korkeita, teen näistä pystykivistä oman postauksen myöhemmin.

Lisää kuvateksti

Jatkoimme matkaa Gletterensin kylään, jonne on rakennettu vanha entisiaikainen kylä, missä voi tutustua tuon ajan elämään. Valitettavasti tuo kylä ei ollut vielä avoinna, mutta pääsimme sen alueelle kuitenkin kävelemään ja ihmettelemään noita rakennelmia.

Rakennettu kylä tuo mieleeni Espoossa sijaitsevan Glimsin talomuseon tai Seurasaaren, toki sillä erotuksella, että nuo kylän rakennukset eivät ole alkuperäisiä, vaan ne ovat rakennettu jälkikäteen.

Paikka on varmasti kiva käyntikohde kesällä, kun siellä voi nähdä erilaisia työpajoja ja näytöksiä. Sen sijaan että olisimme menneet kylän ravinteliin lounaalle otimme autosta eväskorin ja kävelimme rannalle, tämä oli aivan loistava ratkaisu.

Villa Lacustre de Gletterens
Gletterens: Village Lacustre, esihistoriallisia taloja

Kylä on rakennettu muistuttamaan vanhaa esihistoriallista kylää, siellä voi tutustua entisajan elämään erilaisten näytösten ja työpajojen kautta, ainoa Sveitsissä. Gletterensin kylä sijaitsee Neuchâtel-järven tuntumassa, Grand Carigaien luonnonsuojelualueella. Rannan tuntumassa kulkee pieni  kävelyreitti ja alueella on paljon muita patikointireittejä.

Lisätietoja: www.village-lacustre.ch
Avoinna: touko-lokakuussa

Kävelimme rannalle ja mieleeni muistui että suuri alue Neuchâtelin oikealla rannalla, joka kuuluu Grand Carigaien luonnonsuojelualueeseen. Kuljimme kaislikon keskellä laudoista tehtyä reittiä pitkin ja sitten eteemme aukeni hiekkaranta, sininen järvi sekä Jura-vuoristo.

Levitimme rantahiekalle vilttimme ja istahdimme siihen ihailemaan maisemia ja syömään eväitä. Tämä oli todellakin parempi vaihtoehto kuin kylän ainoa ravintola!

Järvellä oli paljon purjehtijoita ja tuntui kuin olisimme olleet jossain etelässä. Aivan mahtava lounashetki!

Aivan mahtava paikka evästauolle

Neuchâtel järvi, taustalla Jura-vuoret

ihan kuin olisi jossakin rantakohteessa Välimerellä

Kävelyreitti Gletterensin rannan tuntumassa

Grand Carigaie luonnonsuojelualue

Grand Cariagaien luonnonsuojelualuetta Gletterensin rannalla

Grand Carigaie on Sveitsin suurin järvialueella sijaitseva luonnonsuojelualue, joka käsittää koko Neucâtel järven eteläisen osan, alue jatkuu rantoja ja puistoja pitkin noin 40 km, aina Morat-järvelle asti. Alueen luonto ja kasvillisuus käsittää yli 1000 erilaista kasvilajia ja 10 000 eläinlajia, täällä esiintyy noin komasosa Sveitsin kaikista lajeista.

Luonnonsuojelualueeseen pääsee tutustumaan veneellä, mutta Yverdon les Bainsista ja Chevrouxista lähtee informatiivisia kävelyreittejä. Alueella on kaksi luontokeskusta, joissa järjestetään erilaisia näyttelyitä ja aktiviteettejä, etelässä Champ Pittet ja pohjoisessa La Sauge.

Pitkospuut Gletterensin rantaan

Centre Pro Natura –luontokeskus sijaitsee upeassa 1700-luvun Champ Pittetin kartanossa ja sieltä saa tietoa luonnonsuojelualueesta sekä siellä järjestetään erilaisia näyttelyitä ja teemakävelyitä. Kartanossa on ravintola ja terassi.

Lounaan jälkeen jatkoimme matkaa, seuraavana kohteena meillä oli keskiaikainen kaupunki Estavayer le Lac. Kaupunki oli kerrassaan upea, se on rakennettu muurien sisälle, kaikki talot ja pienet kujat olivat kerrassaan ihastuttavia.

Teimme kartan kanssa pienen kaupunkikävelyn, ravintolat ja kaupat olivat kiinni, joten jatkoimme matkaa Payrenen kaupunkiin. Kirjoitan kaupungista ihan oman postauksen myöhemmin.

Estavayer le Lac

Estavayer de Lac linnoitus ja vanha kaupunki korkealla kukkulalla

Vanha keskiaikainen kaupunki sijaitsee Neuchâtel-järven eteläpuolella, kaupunkia kutsutaan vesiurheilun paratiisiksi, siellä on vedessä sijaitseva kaapelihissi helpottaa aloittelijoita surffaamaan. Kaupunki on rakennettu muurien sisään, mukulakivikadut ja vanha linna vie ajassa taaksepäin.

Payerne, upea keskiaikainen kaupunki

Päätimme vielä piipahtaa kotimatkalla läheisessä Payernen kaupungissa, joka on myös vanha keskiaikainen kaupunki ja siellä sijaitsee Sveitsin suurin sotilasvaruskunta.

Saavuimme Payerneen, sinne oli hieman ruuhkaista ja kohta syykin selvisi, kylän keskustassa paloi talo pahasti, savua oli joka puolella ja keskusta suljettu. Olin jo aikaisemmin matkalla Estavayeriin nähnyt kaukana savua ilmassa ja sanoin että tuo tulee varmasti sieltä Payernista.

Palo näytti todella pahalta ja se oli ihan kaupungin keskustassa sijaitseva ravintola, toivottavasti ei tullut henkilövahinkoja. Emme päässeet tutustumaan kaupunkiin ja tästä heitimme Papin kanssa vitsiä, että hän olisi aiheuttanut tuon palon, ettei tarvitsisi enää kävellä kaupungilla. Täytyy siis tehdä  myöhemmin uusi retki Payerneen.

Sammutustöitä Payernen vanhan kaupungin keskustassa

1. Olipa paljon kivoja paikkoja. Söpöjö nuo rannan pienet kaupungit, kuten St-Prex. Tulee vain niin harvoin poikettua kun pitää huristella muka kiireesti pitkin moottoritietä ohi. Pitäisi joskus kierrellä oikein ajan kanssa noita vanhoja kaupunkeja.
    Vai Suomi kiikarissa. Koskas pakkaatte kamat ja kisut, jos saa udella? Eikö Alankomaat olisi sopiva kontrasti noin vuorisille maisemille vaihteeksi. Vaikka aika tasaistahan siellä kotomaassakin on.
    fani

1. Rannan tuntumassa todella on useita vanhoja ihania pikkukaupunkeja, joissa on kiva käydä vaikka lounaalla. Vielä voi hyvin nauttia kesästä täällä Sveitsissä ja syksyllä pitäisi pakata kimpsut kasaan. Pitkään mietin ratkaisua ja Amsterdam oli mukana kuvioissa, mutta Suomi vei tällä kertaa pidemmän korren. Amsterdamissa tulee varmasti käytyä jatkossa useammin ;)

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.