perjantai 13. marraskuuta 2015

Välimeren risteily - kuin suoraan Lemmenlaivasta

Looveboat tidididii dididi diii...

Kuinka moni muistaa ihanan Lemmenlaiva-sarjan joka pyöri Suomen tv:ssä 1980-luvulla? Minä ainakin! Tapahtumapaikkana oli risteilyalus ja sarjan tunnari on ihan ehdoton ja se tunnetaan vielä tänä päivänäkin. Sarjassa oli karismaattiset henkilöhahmot kuten charmikas kapteeni Merrill, hauska baarimikko Isac, romantiikannälkäinen lääkäri Adam, hupaisa purseri Gopher ja tietenkin naisen näkökulmaa toi risteilyemäntä Julie.

Laivaan astuessa vastassa oli kapteeni joukkoineen toivottamassa vieraat tervetulleiksi ja sitten vieraat ikuistettiin kameralla. Vieraiden joukossa oli aina joku, jolla oli suruja, murheita tai huolia, eronnut, karannut tai jätetty, varas tai keppikerjäläinen, rikas, kuuluisa tai muten vaan erikoinen. Jokaisen jakson aikana vieraille tai henkilökunnalle sattui kummallisia tapahtumia joita sitten selviteltiin. Oleellisena osana sarjaa oli kuka pääsee kapteenin pöytään illastamaan? Baarissa käytiin kiehtovia keskusteluita ja unohtamatta tietenkään risteilyn ohjelmia ja erilaisia tansseja sekä tohtorin vastaanottoa.Tämän kanssa minä kasvoin ja olen halunnut aina päästä omalle Lemmenlaivalleni!

Ensimmäisen kerran pääsin ”lemmenlaivalle” kun lapset olivat pieniä, jolloin lähdimme Papin kanssa Karibianristeilylle. Tuohon aikaan muistutin varmaan kävelevää Zombieta, sillä olin todella väsynynyt ja koko risteilyn ajan mietin miten lapset pärjäävät. Risteilystä jäi kuitenkin mukava muisto ja olen yrittänyt monta vuotta houkutella perhettäni lähtemään Välimeren risteilylle, joko alkukeväästä tai sitten syksyllä syyslomien aikaan. Risteily olisi mielestäni oiva irtiotto arkeen ja sopiva ratkaisu meille kaikille, aamupalan ja ruokailujen eteen ei tarvitse tehdä mitään, vierailut kohteessa kestävät vain muutamia tunteja, kelien puitteissa voi nauttia olosta kannella ja laivalla on paljon erilaista ohjelmaa sekä muuta puuhasteltavaa. Mikä parasta, joku käy siivoamassa huoneen päivittäin. Taatusti jokainen löytää itselleen mieluista ajanvietettä.

No tänä vuonna vihdoinkin ehdotukseni sai vastakaikua ja päätimme varata matkan ja varauksenteko ei mennytkään niin kuin elokuvissa… (varoitus nyt seuraa valitusta..)

Matkan suunnittelu on puolet matkaa :)

Kun Välimerenristeily sai perhepalaverissa vihreätä valoa, meillä oli jopa pari kuukautta aikaa suunnitella matkaa. Aloitin heti kohteiden kartoittamisen, ensimmäisenä toiveena oli, että reitin varrella olisi vähän sellaisia paikkoja missä olemme käyneet aikaisemmin.  Toiseksi mietin, että nyt on hyvä tilaisuus tutustua sellaisiin kohteisiin, mihin ei ehkä muuten tulisi lähdettyä pidemmäksi aikaa. Sitten minulla oli muutama must-kohde, eli Kreikan Santorini ja Malta mitkä halusin ihan ehdottomasti nähdä.

Tutustuin eri laivayhtiöiden tarjontaan ja huomasin heti että kompromissejä on tehtävä, sillä Santoriniä ja Maltaa ei pysty mitenkään yhdistämään. Painin jonkun aikaa kunnes valitsin Santorinin, sillä sen mukana bonuksena tulisi Ateena. Maltalle olen pitkään halunnut mennä ja ajattelin että nyt olisi mahdolisuus edes piipahtaa siellä, kun Papi on käynyt siellä niin monta kertaa. Maltan lisäksi menetin Amalfin ja Marseillen, mutta ne ovat sen verran lähellä meitä että voimme mennä niihin erikseen.

Läntinen Välimeri + Malta

Sitten alkoi varaaminen… Yritimme ensin varata MSC Croisiéresin matkaa, mutta heidän varauskanavansa oli niin hankala, että lopulta  päätimme vaihtaa laivayhtiötä. Valitsimme pitkin hampain Costa Cruisen, sillä vielä on tuoreessa muistissa tuo muutamien vuosien takainen onnettomuus, eikä tuo varauksen teko ainakaan yhtään edesauttanut parantamaan mielikuvaamme yhtiöstä.

Ifäinen Välimeri <3 Santorini

Otimme yhteyttä Suomeen sillä ajattelimme, että saisimme palvelua suomen tai englannin kielellä, sekä valuutalla minkä tunnistamme. Suomen myyntipisteestä meidät kuitenkin ohjattiin Sveitsin jälleenmyyjälle, sillä matkat varataan kuulemma siitä maasta missä asutaan. Kävimme mailikeskustelua englannin kielellä ja meille sanottiin heti että emme voi saada palvelua englanniksi. No mitenkäs tämä varaaminen sitten onnistuu? Toki he sitten suostuivat matkan meille varaamaan ja kun se oli maksettu niin tämän jälkeen tietoa olikin vaikea saada.

Kaiken informaation saimme saksan ja ranskan kielellä ja kun ilmoitimme, että emme ymmärrä kyseisiä kieliä, vaan tarvitsemme matkustusdokumentit englannin kielellä, jotta ymmärrämme matkaehdot. Kuvittelin, että kun on kyseessä suuri laivayhtiö, joka myy matkoja useassa eri maassa, niin sen ei pitäisi olla ongelma. Jäimme odottamaan dokumentteja, mutta niitä ei kuulunut ja kun matka alkoi lähestyä aloin pyytää niitä uudelleen. He ilmoittivat että emme voi saada englannin kielellä matkaehtoja ja ne että ohjeet ovat maakohtaisia, joten muiden maiden englanninkieliset ehdot, eivät päde Sveitsissä. Hullulta tuntuu mutta agentti sanoi, että olemme kuulemma ainoat asiakkaat Sveitsissä, jotka haluavat asioida englannin kielellä...

Aina ei mee niin kuin elokuvissa... Meidän reissu

Näillä mennään, eli jokaista asiaa jouduin erikseen kysymään ja enkä varmaan edes hoksannut kysyä kaikkea. Olisin halunnut etukäteen tietää mahdolliset retket paikan päällä, jotta olisi vähän voinut tehdä matkasuunnitelmaa, niin minulle ilmoitettiin että matkaa ei voi enää räätälöidä ja kysykää laivalta mikäli paikkoja vielä on. Enkä tiedä missä meni vikaan, mutta matkaohjelmassa ei ollutkaan toivomaani Santorinia eikä bonus-Ateenaa… Vaan ohjelmassa oli Trieste-Split-Kotor-Korfu-Kefallonia-Dubrovnik-Venetsia-Trieste.

Tässä oli siis alkuasetelmat hartaasti odotetulle Välimeren risteilylle, joten odotukset eivät olleet kovin korkealla ja päällimmäisenä oli iso harmitus.

Loveboat here we come!

Klups! Tällä koneella Alppien yli...

Vihdoin koneessa matka voi alkaa..

Lumiset Alpit

Matkaan päästiin kuitenkin ja mieli oli odottavainen, lensimme pienellä potpurikoneella Alppien yli Triesteen, missä meitä odotti kuljetus laivalle. Odottelimme jonkin aikaa pääsyä laivalle ja kun vihdoin pääsimme laivan sisäänkäynnin luokse, meistä otettiin valokuvat ja ne eivät olleet mitään valokuva-albumi kuvia, sillä ne otettiin jo turvatarkastuksen jälkeen. Kuvaussessio tuntui hieman pelottavalta sillä tuiman näköiset herrat kuvasivat meidät yksitellen, matkustajien hämmennystä olisi varmasti helpottanut, jos heille olisi etukäteen kerrottu, mihin kuva tulee. Kuva oli tarkoitettu laivan kulkukorttiin, joka toimi myös maksuvälineenä.

Vihdoinkin laivassa!

Ei mikään Mariellan hytti...

Lähdimme etsimään huoneitamme ja tyttöjen iloksi meidät oli sijoitettu eri puolille laivaa, mutta kuitenkin samaan kerrokseen. Avasin hyttimme oven ja Wau! Hytti ei todellakaan ollut mikään Viking Mariellan hyttivalikoimasta, vaan aivan käsittämättömän upea ja tilava. Olimme varanneet parvekkeellisen hytin, joten osasin odottaa, että hytti on hyvin varusteltu, mutta suorastaan häkellyin kun näin miten tilava se oli! Hytissä oli sängyn lisäksi tilava sohvaryhmä, erillinen kampauspöytä, wc oli ruhtinaallisen kokoinen ja siellä oli Jacuzzi. Huoneessa oli todella paljon säilytystilaa ja siellä mahtui liikkumaan todella hyvin, unohtamatta reilunkokoista parveketta lepolasseineen.

Loistavasti tilaa

Erllinen kampauspöytä ja runsaasti tilaa vaatteille

Loma alkaa skumpalla!

Tilava Wc + Jacuzzi!

Parvekkeelta on kiva seurata laivan lähtöä
ja aamulla ensimmäisenä kurkata missä ollaan

Olin mykistynyt. Varasimme matkan viimetinkaan, joten ei tainnut olla enää basic huoneita saatavilla, vai lieneekö syy upeaan huoneeseen siinä, että tämä hieno Costa Mediterranea laiva on valmistunut Suomessa Masa Yardsin telakalla? Pöydällä odotti herkullisen näköinen hedelmävati ja shamppanja oli kylmässä, joten kyllä tästä vielä hyvä reissu tulee ja saas nähdä minkälaisia tarinoita tämä Lemmenlaivalla pitää sisällään…

Costa Cruise, Costa Mediterranea

Meillä oli vielä useita tunteja laivan lähtöön, joten menimme tutustumaan laivan kanttiiniin lähdimme tutustumaan Triesten kaupunkiin…

Italia, Trieste

The "Real" Love Boat

Wikipedia: Pacific Princess, Lemmenlaiva sarjan kuvauspaikka

Tunnetaan Suomessa paremmin nimellä Lemmenlaiva ja se on amerikkalainen tv-sarja, jota kuvattiin vuosina 1977-1986 ja Suomessa sarjaa esitettiin 1980-luvulla. Lemmenlaivan päähenkilöitä olivat kapteeni Merril, baarimikko Isac, lääkäri Adam, purseri Gopher ja risteilyemäntä Julie. Sarjan jaksoissa vieraili aina joitain julkisuuden henkilöitä näyttelijöitä tai muita tunnettuja henkilöitä. Sarjaa kuvattiin Pacific laivayhtiön Prinsess risteilyaluksella. Kyseinen laiva risteili sarjassa Los Angelesin ja Acapulcon välillä.

Myöhemmin Lemmenlaiva kuvausten päättymisen jälkeen Pacific Prinsess laiva siityi Välimerelle seilaamaan, sillä oli useita eri nimiä ja omistajia. Italian rannikkovartiosto takavarikoi laivan vuonna 2009, sillä laivaa oli käytetty huumeiden salakuljettamiseen. Laiva seisoi useita vuosia Genovan satamassa ja rapistui käyttökelvottomaksi. Vuonna 2012 laiva ostettiin Turkkiin romutettavaksi.

Tuoreimmat kuulumiset löydät
Martan matkassa Facebookista tai Instagramista

1. Tuntui olevan melko hankalaa matkan varaaminen puhelimitse. Itse olemme käyneet risteilyillä 8 kertaa viimeisen 7 vuoden aikana ja joka kerta varanneet matkan netistä. Useimmiten olemme löytäneet parhaan tarjouksen jonkun Amerikkalaisen matkatoimiston kautta. Costalla olemme risteilleet kolme kertaa joista ensimmäinen, Karibian risteily varattiin Amerikasta. Ainoa ongelma syntyi siinä, että rekisteröityminen ennen risteilyä piti tehdä Costan Amerikkalaisille sivuilla, joissa ei löytynyt vetovalikossa asuinmaaksi Suomea. Matkatoimisto järjesti asian jollakin tavalla, ilmeisesti C/O-osoitteella. Kaksi seuraavaa Costan risteilyä varasimme suoraan Costan sivuilta. Olimme huomanneet, että Costalla on eri maiden sivuilla eri hinnat, joten teimme varauksen Saksalaisten sivujen kautta, vaikka varaus pitäisi periaatteessa tehdä asuinmaan sivuilla. Mitään ongelmaa ei kuitenkaan ollut, ja rekisteröityminenkin onnistui ilman ongelmia, vetovalikossa löytyivät lähes kaikki Euroopan maat. Tilausvahvistus tuli tosin vain Saksan kielellä, mutta googlella sen sai käännettyä ymmärrettäväksi englanniksi.Nettitilauksessa on se etu, että voi helpommin varata haluamansa hyttiluokan, määrätyn hytin, retkiä, lisäpalveluja laivalla jne. Olemme aina varanneet parvekkeellisen hytin (teillä oli kuvista päätellen sviitti). Costalla ovat hinnat kohtuullisia, edullinen All Inclusive-paketti johon kuuluvat lähes kaikki alkoholittomat ja alkoholijuomat, ja huomattavana etuna lapsiperheille se, että alle 18 vuotiaat lapset matkustavat samassa hytissä ilmaiseksi (saksassa yllättävästi 18 vuotiaat ja sitä nuoremmat).Sen verran tyytyväisiä olemme Costaan olleet, että seuraava risteily on varattu, Huhtikuun lopussa Costa Pacifica.

Veijo

1. Netin kautta varaus varmasti onnistuu hyvin mikäli on ymmärrettävä kieli, me ajattelimme pitkästä aikaa kokeilla varauksen tekoa matkatoimiston kautta, lähtöpäivä oli suhteellisen lähellä ja ajattelimme että näin ollen saisimme varauksen tehtyä nopeasti ja kerrankin saisimme valmiin paketin. No näin ei ihan käynyt, varmasti osa ongelmista johtui kielimuurista, sillä toimistossa oli ilmeisesti vain yksi henkilö joka osasi Englantia ja tämän myötä informaation saanti pitkittyi. Toisen laivayhtiön nettisivut oli niin hankalat, että luovutimme heti suunnitteluvaiheessa, aikoinaan saimme aivan mahtavaa palvelua suomalaiselta matkatoimistolta Karibian risteilyn varauksen yhteydessä ja tämä houkutti. Tuo olikin hyvä tieto että nuoriso voi matkustaa ilmaiseksi samassa hytissä, jos vaikka ehtisimme vielä hyödyntää sitä ;) OIkein ihanaa reissua teille, minkälaisia satamia teidän matkassa on?

2. Lähtö on Rooma/Civitavechia, sitten Savona,Marseilles,Ajaccio, Gagliari, Valletta ja takeisin Roomaan.Välissä yksi meripäivä. NäistäAjaccio, Cagliari ja Valletta ovat meille uusia kohteita. Varauksen Costalle voi tehdä Suomen sivuila jotka ovat Englannin kieliset. Sivut hyväksyvät asuinpaikaksi myös muut Euroopan maat, aivan kuten me olemme Suomessa asuvina onnistuneet tekemään varaukset Saksalaisilta sivuilta.

3. Wau, kuullostaapa mahtavalta varmasti kiinnostavia kohteita! Mukavaa reissua! Nyt iski itsellenikin matkakuume...

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.