perjantai 17. lokakuuta 2014

Jet D´Eau ja Geneven vanha kaupunki

Lupauduin alkusyksystä vapaaehtoiseksi järjestämään koulun vanhemmille päiväsaikaan erilaisia tapahtumia, vierailuita sekä tutustumiskäyntejä. Koulumme edelliset "Parent Time"- puuhanaiset muuttivat takaisin kotimaahansa ja toiminta uhkasi loppua, joten lähdin toimintaan mukaan ystäväni houkuttelemana. Itse osallistuin viime vuonna moniin mukaviin "Parent time"- tapahtumiin ja tulokkaana tämä oli helppo tapa tutustua uusiin ihmisiin sekä päästä vierailemaan kiinnostavissa paikoissa. Järjestimme muutama viikko sitten ensimmäisen tapahumamme ja teimme vierailun Lavauxin viinialueelle Alain Cholletin viinitilalle. Tällä viikolla meillä oli vuorossa tutustuminen Geneven symbolina tunnettuun Jet D'Eaun suihkulähteeseen ja sen konehuoneeseen sekä pääsimme näkemään kuinka tuo vesisuihku käynnistetään. Jet D'Eau vierailun jälkeen olimme varanneet opastetun kävelykierroksen Geneven vanhaan kaupunkiin.

Jet D'Eau

Geneven symbolina ja maamerkkinä tunnettu suihkulähde Jet D'Eau sijaitsee Geneve-järvellä, Eaux-Vivren kaupunginosassa, vastapäätä Geneven kalleimpia hotelleja. Suihkulähde näkyy kauas ja sen erottaa myös ilmasta, lentokoneen laskeutuessa Geneven lentokentälle. Suihkulähde on noin 140 metriä korkea ja se on yksi maailman korkeimmista suihkulähteistä. Vesi kulkee 200 kilometrin tuntivauhdilla ja se pumppaa vettä 500 litraa sekunnissa. Suihkulähde on päällä ympärivuoden ja se käynnistetään kello 10:00, ainoastaan huoltotoimien sekä hyvin tuulisella säällä tai pakkasella suihkulähdettä ei käynnistetä. Jet D'Eau valaistaan iltaisin ja auringon valossa siinä voi nähdä sateenkaaren värit, sekä se voi vaihtaa väriä tiettyinä juhlapäivinä tai merkittävien tapahtumien aikana. Jet D'Eau suihkulähteestä on tehty lukuisia kopioita eri kaupunkeihin.

Jet D'Eau suihkulähde syntyi vahingossa vuonna 1886, kun paikallinen vesilaitos päästi iltaisin painetta pois vesiputkista ja tämä synnytti muutaman metrin korkuisen vesisuihkun. Alunperin suihkulähde sijaitsi La Coulouvreniéren alueella, Rhône joella ja siitä tuli pian suosittu nähtävyys, joka kohosi noin 30 metriin. Pian vuonna 1891 suihkulähde siirrettiin nykyiselle paikalle Geneve-järven puolelle ja tuolloin suihkulähde nousi 90 metriin.

Pumppaamon työkaluja

Vuonna 1951 suihkulähteen pumppaamoon asennettiin kaksi pumppua ja vesisuihkun korkeus nousi nykyiseen 140 metriin. Nuo pumput ovat edelleen käytössä ja järviveden sijaan, ne pumppaavat kaupungin vettä.

Pumput ovat nimetty läheisten vuorten mukaan

Jet D'Eau on Geneven suosituin nähtävyys ja sitä pääsee katsomaan ihan läheltä, mikäli ei pelkää kastumista. Suihkulähde käynnistetään aamuisin kymmenen aikaan ja sen käynnistäminen oli huikea hetki, kun vesi alkaa nousta paineella korkeuksiin. Paikalliset eläkeläiset pitävät vahtivuoroja ja valvovat vesisuihkun toimintaa sen aukioloaikoina. Ennakkovarauksella ryhmät pääsevät tutustumaan sisälle pumppaamoon.

Suihkulähdettä voi katsella hotellin ikkunasta

Vierailumme aikana suihkulähteestä tehtiin ohjelmaa
ulkomaille, juontaja käynnistää suihkulähteen

Suihkulähde käynnistyy

Jet D'Eau tutustumiskäynnin jälkeen lähdimme Geneven vanhan kaupungin kävelykierrokselle. Kierroksen aikana opin taas paljon uusia asioita Genevestä ja kiipesin jopa 157 porrasta päästäkseni St Pierren katedraalin tornin huipulle, josta avautui aivan mahtavat näköalat Geneven kaupunkiin.

Musée d'art et d'histoire

Kävimme pikaisesti Musée d'art et d'histoiressa katsomassa St Pierren katedraalin alkuperäisiä kattomaalauksia, jotka poistettiin kirkosta protestanttien restauroidessa katolista kirkkoa itselleen. Tuolloin kaikki koristeelliset ja värikkäät maalaukset poistettiin tai peitettiin harmaalla maalilla.

St Pierre katedraalin alkuperäisiä kattomaalauksia

St Pierre katedraalin kattomaalauksia restauroinnin jälkeen

Musée d'art et d'historien lähellä sijaitsevassa parkkitalossa voi nähdä vielä alkuperäistä Geneven vanhankaupungin muuria sekä parkkikerroksien välisen hauskan maalauksen, jonka katsominen alas voi aiheutta huonon olon tunteen.

Geneven vanhan kaupugin muuria parkkihallissa

Hauska maalaus parkkihallin kerrosten välissä

Kiipesimme St Pierren kathedraalin torniin ja vaikka kiipeäminen oli todella raskasta, kapeita rappusia pitkin, niin kyllä se oli sen vaivan arvoista, sillä tornista on upeat maisemat ja näkymät ympäri Geneven kaupunkia.