keskiviikko 28. kesäkuuta 2017

Upea hevosenkenkä, Cirque du Fer a Cheval

Pikkuhiljaa alan toipua juhannuksesta! Ei sillä että meidän juhannuksen vietto olisi ollut rankkaa juhlimista, vaan alan pikku hiljaa toipua juhannuksena alkaneesta angiinasta. Sveitsissä ei juhannusta vietetä, mutta halusimme kuitenkin hieman kilistellä keskikesälle ja lähteä johonkin korkealle helteitä karkuun.

Hyvää Juhannusta!

Papia on selkeästi jäänyt harmittamaan, että hän ei päässyt näkemään tuota Creux de Vanin upeaa amfiteattrin muotoista kalliota, sen sijaan että olisimme menneet sinne Rosan kanssa uudestaan, ehdotin vastaavaa paikkaa Ranskan puolella. Kuulin jokin aika sitten tuttavaltani hevosenkengän muotoisesta kalliomuodostelmasta, joka sijaitsee Ranskan puolella, kooklasimme paikan ja kuvat näyttivät todella upeilta, joten päätimme lähteä ajelemaan sinne.

Täältä voit lukea aikaisemman postaukseni Juralla sijaitsevasta amfiteatterin muotoisesta Creux du Van-kalliosta.

Cirque du Fer a Cheval

Hevosenkenkä ja useat vesiputoukset

Kävelimme pienen matkan parkkipaikalta tuon hevosenkengän luokse ja se todella oli vaikuttavan näköinen. Löysin ainakin 6 isoa vesiputousta ja niitä oli varmasti enemmän. Ihastelimme tovin tuota komeutta ja korkkasimme juhannus-Proceccon, valitettavasti minun  kurkkuni alkoi olla niin kipeä etten saanut nieltyä mitään. Alueen kartasta huomasimme, että sieltä lähti useita patikointireittejä sekä  kylän lähellä sijaitsi vesiputous ja rotkoja. Oloni alkoi heiketä, jätimme patikoinnnin suosiolla väliin ja kävelimme hetken lähiympäristössä. Alueella oli ravintola, mutta kun olimme varautuneet eväisiin, niin päätimme syödä ne myöhemmin ja lähdimme katsomaan tuota vesiputousta.

Vuorten hiput hipovat 3000m

Ulkoilualueella ravintola, parkkipaikka maksullinen

Cirque du Fer a Cheval eli ”sirkushevosen kenkä” on hevosenkengän muotoinen kalkkikivimuodostelma, jonka seinämät ovat noin 500-700 metriä korkeat. Hevosenkenkää ympäröivät useat vuorenhuiput, joista korkein on Tenneverge (2987m), keväällä kun lumet sulaa kallion reunoja pitkin laskee 30 vesiputousta ja kesällä niitä on noin 12. Nuo vesiputoukset ovat upean näköisiä, todella varsinainen sirkus.

Tuo erikoinen kalliomuodostelma sijaitsee noin 70 km päässä Genevestä, se kuuluu osaksi Haute Savoien alueella sijaitsevaan Grand Massif hiihtoalueeseen.

Grand Massif

Kuvankaunis pieni Sixt Fer á Chevalin kylä on yksi Grand Massif-hiihtokeskuksen viidestä hiihtoalueesta, Flaine, Les Carotz, d’Araches, Samoëns  ja Morillon. Hiihtokeskus on Ranskan Alppien neljänneksi suurin, 265 rinnekilometriä, 146 rinnettä ja 77 hiihtohissiä, jotka yhdistävät alueen yhdeksi suureksi hiihtoalueeksi. Alueella on monipuolinen riinnevalikoima ja sieltä on näkymät Mont Blancille.  Laskettelun lisäksi alueella on hiihtolatuja sekä lumikenkäreittejä ja kesäisin se on suosittu patikointialue.

Cascade du Rouget

Kylmä vesisuihku

Salvagnyn kylässä noin 6 km päärrä Sixt Fer á Chevalin kylästä päässä on valtavan kokoinen vesiputous Cascade du Rouget. Tuota upeaa kaksiosaista putousta kutsutaan myös nimellä ”La Reine des Alpes” eli Alppien kuningatar,  se on korkeudeltaan noin 80 m.

Ajoimme autolla putouksen luokse ja voin sanoa ettei helle tuntunut enää missään, kun tuosta mahtavasta vesiputouksesta roiskui jäätävän kylmiä pisaroita päälle. Hetken päästä alkoi tulla jo oikein vilu, joten lähdimme jatkamaan matkaa kartan viimeiseen kohteeseesn les Gorges des Tines- rotkojen luokse.

Gorges des Tines

Kapeita rotkoja

Ajoimme rotkojen luokse ja ne oli kyllä vakuuttavat, pudotus oli huima! Lähdimme kävelemään opastettua reittiä, mutta emme löytäneet enää lisää rotkoja opasviitan mukaisessa ajassa ja tulimme ns. umpikujaan, meidän olisi pitänyt kiivetä kapeita rappusia pitkin kalliota ylös. Totesimme kaikki että nyt tehdään U-käännös ja palataan takaisin, reitti olisi jatkunut vielä toiseen suuntaan, mutta olin sen verran väsynyt että halusin päästä juomaan jotakin lämmintä. Pysähdyimme läheiseen Sixt Fer á Chevalin kylään.

Dead end!

U-käännös

Sixt Fer á Cheval

Upeat maisemat paikallisen ravintola terassilta

Ajoimme kylään Arve-joenreunaa pitkin ja vesi oli kauniin turkoosin väristä, ajaessamme ohitimme lukuisia pieniä puurakennuksia, jotka näyttivät todella erikoisilta. Kylä oli todella kaunis ja löysimme sieltä ravintolan johon pysähdyimme. Jäimme ulos terassille ja sieltä oli aivan uskomattoman kaunis näköala vuorille. Ruokailua varten olisi pitänyt olla pöytävaraus, joten otimme juomat ja lehvähdimme hetkeksi ennen kotimatkaa. Sain kunnon Rommi-totin, joka auttoi hetkeksi kipeää kurkkuani. Katselimme kateellisena muihin pöytiin ja niissä ruoat näyttivät todella herkullisilta. Lähdimme kotimatkalle ja ihailimme vielä maisemia, täytyy sanoa että ne olivat aivan huikeat, olisipa kiva vielä palata tuonne patikoimaan…

Kuvankaunis pieni kylä on saanut maininnan "Les Plus Beaux Villages de France" eli kylä on yksi Ranskan kauneimpien kylien joukossa. Ei ole mikään ihme, että kylä on tuon tunnustuksen saanut silä se on kuin postikortista. Kylän on muodostunut vanhan 1100-luvun luostarin ympärille, kylässä on useita pieniä puurakennuksia jotka ovat arkkitehtuurillisesti tärkeitä kansalliskohteita sekä kylää ympäröi upeat luontokohteet Cirque du Cheval sekä Cascade du Roguet vesiputous.

Les Plus Beaux Villages de France

Ranskan kaunein kylä merkkiä kantavissa kylissä on nähtävillä jotakin erityistä, se on tunnunstus pienille alle 2000 asukkaan kylille,  jonka "Kauneimmat Kylät"-yhditys ("Les Plus Beaux Villages de France") myöntää. Tunnustus on haluttu, kylät voivat käyttää mainintaa markkinoinnissaan ja saada sen avulla lisää kävijöitä ja matkailijoita. Kylissä pitää olla vähintään kaksi kansallista perintökohdetta, jotta ne voivat saada tunnustuksen. Tunnustus on maksullinen ja sitä haetaan yhdistykseltä, tällä hetkellä Ranskassa on 156 kylää, jotka saavat käyttää tuota mainintaa.

1. Upean näköisiä maisemia. Haluaisis olla tuolla, kun sulamisvedet kunnolla ryöppyävät alas. Aina kun olen Ranskan Alpeilla vieraillut, niin vesiputoukset ovat kutistuneet pieniksi puroiksi.

Italiassa on samanlainan 100-kauneinta kylää järjestelmä. Oikeastaan on ihan sama minkä niistä kylistä poimii vierailukohteeksi. Kaikki ovat hurmaavia.

1. Useana vuonna olen kanssa hieman pettynyt, kun olen vartavasten mennyt katsomaan jotakin tiettyä vesiputousta, mutta tänä keväänä on ollut hieman sateisempaa ja monet vesiputoukset ovat olleet upean näköisiä.

Ranskan puolella on myös toinen järjestelmä Villages de Fleuris, jossa kylät ja kaupungit pisteytetään "kukka-asteikolla 1-4", saapuessa kylään kukkakyltit kertovat kylän pistetyksen ja niitä on kiva seurata ohikulkumatkalla. Täytyypä tutustua tuohon Italian vastaavaan järjestelmään!

2. Upeita maisemia, tuonne olisi ihana päästä patikoimaan! Harmi, että olit kipeänä, ei varmaan pystynyt aivan täysin rinnoin nauttimaan reissusta kun kurkku on kipeänä ja on voimaton olo :(

1. Tahtoisin kovasti päästä näkemään noita suihkulähteitä lähempää, ovat varmasti upea näky. Silloin kun ei Prosecco maistu niin on pakko olla TODELLA kipeä...

3. Onpa kaunista! Tuonne kun pääsisi joskus patikoimaan. Varmaan keväällä upea näky nuo vesiputoukset! :)

4. Kyllä vain on upeita maisemia ja aina vaan niitä tuntuu löytyvän lisää!

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.