torstai 17. syyskuuta 2015

Sunnuntaiajelulla: Juralla, kohteena Mont Rond-vuori

Viikonloppuna piti sataa mutta hieman yllättäin, sunnuntaina puolen päivän aikaan aurinko alkoi pilkistää taivaalta. Sehän tietenkin tarkoittaa suomalaisille sitä, että ilman hyvää syytä, kaunista päivää ei hukata sisällä tuhraamiseen, vaan täytyy lähteä ulos nauttimaan hyvästä kelistä.

Näin mekin teimme Papin kanssa ja lähdimme extempore ajelemaan Juran suuntaan kohti pientä Echevenexin kylää. Kylässä piti olla kirpputori ja halusimme käydä patikoimassa läheisen l’Allondon-joen ympäristössä kulkevan patikointireitin. Kun saavuimme kylään, niin kirpputoria ei näkynyt missään ja patikointireittikin oli pienoinen pettymys, sillä pitkän kuivan kauden tuloksena, joki oli kuivunut eikä siellä ollut vettä. Kuten on tullut jo aikaisemmin todettua niin nuo reittimerkinnät Ranskassa ovat puutteellisia ja tämän vuoksi emme onnistuneet kiertämään koko reittiä, vaan lyhyen patikoinnin jälkeen olimme jo autolla ja meillä oli vielä paljon virtaa päällä.

Papi Juralla

Papi halusi päästä käymään jossain korkealla Jura-vuoren huipulla ja sain vihdoin houkuteltua hänet lähtemään Col de Faucillen hiihtokeskukseen, josta pääsee hiihtohissillä ylös ja sieltä avautuu upeat maisemat Geneve-järvelle sekä sieltä alkaa lukuisia patikointireittejä. Kurvasimme ylös hiihtohisseille, ostimme 7 € hintaisen lipun ja saimme ihailla maisemia jo hiihtohissistä käsin. Hissin alapuolella oli kelkkarata, joka näytti kieltämättä hurjalta, mutta ehkä sitäkin voisi joskus kokeilla…

La Faucille hiihtohissi

Huisi kelkkarata, kuva kabiinista

Kuva paluumatkalta Mont Rond - La Faucille

Saavuimme ylös ja näkymät oli todellakin huikeat Geneve-järvelle sekä Jura-vuorille, samalla tuli valloitettua taas yksi Juran maamerkki, sillä Petit Mont Rond-vuorella (1533m) sijaitseva mastorakennus näkyy kauaksi, kuten Dolen pallo, joka näkyi kaukana horisontissa. Harmiksemme mastorakennuksen ravinteli oli juuri mennyt kiinni ja jäimme ilman eväitä, mutta päätimme kuitenkin patikoida ylhäällä hieman. Polut olivat vaihtelevia, joten ensi kerralla kannattaa varata tukevammat kengät ja ehkä kepitkään ei ole huono idea.

Petit Mont Rond Geneve-järvi Lausannen suuntaan

Petit Mont Rond kuva Juralle, takana näkyy Dolen pallo

Näkymä Geneve-järvelle, takana näkyy Jet d'Eau

Kuva Juralle Crozetin suuntaan

Kuva Jurasta Crozetin suuntaan

Mont Rond vuori ympäristöineen oli todella huikea ja sinne täytyy palata takaisin paremmalla ajalla sekä paremmin varustautuneena. Vuorella on useita näköalapaikkoja ja marraskuuhun asti siellä voi käydä patikoimassa ja talvella siellä on lumikenkäreittejä. Aina ei tarvitse lähteä kauaksi, sillä lähteltäkin löytyy upeita paikkoja tutkittavaksi.

La Faucille / Mijoux laskettelurinteitä

Polut hyväkuntoisia, mutta vaihtelevaa maastoa

Kuva Cernin asemalta, kiikareiden takaa näkyy Mont Rond

Kävimme viikolla Suomi-rouvien kanssa kävelyllä ja pysähdyimme yhdelle Cernin pisteistä, missä oli informaatiota Cernistä sekä kiikarit, jotka osoittivat Juralle. …ja kuinka ollakaan kun katsoin kiikareista, niin ne olivat kohdistettu suoraan Mont Rond-vuorelle ja niiden läpi näkyi selkeästi tuo raketin näköinen tv- ja radiotorni, joka on yksi Jura-vuorten maamerkkejä. Hassu sattuma, toi kylmiä väreitä…

Mont Rond

Petit Mont Ronnd 1533m

Mont Rond (1596m) vuori sijaitseee Jura-vuoristossa, Ranskan puolella, La Faucillessa, joka kuuluu Gexin alueeseen. La Faucilleen pääsee ajamalla Gexistä lähtevää kiemurtelevaa vuoristotietä, jonka keskivaiheilla sijaitsee fontainé de Napoléon. Mont Rond-vuorelle pääsee La Faucille / Mijoux hiihtokeskuksesta hiihtohissillä tai patikoimalla. Vuoren päällä on rakennus, jonka katolla on Ranskan tv- ja radiotorni, joka näkyy kauas, tornin lisäksi rakennuksessa on ravintola. Ylhäältä on upeat näkymät Juran tasangolle, puisille rinteille, Geneve-järvelle sekä Alpeille ja Mont Blancille. Mont Rond-vuoren kaakkoispuolella sijaitsee Petit Mont Rond (1533m) ja lounaassa Grand Mont Rond (1614m), jotka ovat upeita näköalapaikkoja.

Mont Rond, näkymä Geneve-järvelle

La Faucille

Le Faucille

La Faucille sijaitsee Juralla (1323 m) korkeudessa ja se on saanut nimensä sen sirppimäisestä (la faucille) muodostaan. La Faucille sijaitsee Col de la Faucille-tien korkeimmalla kohdalla, joka yhdistää Gexin ja Morezin kaupungit, aikoinaan se on ollut kulkuväylä Geneven ja Pariisin välillä, josta on muistona tiukassa kaarteessa sijaitseva tietullipiste, joka on muutettu turistien infopisteeksi.

La Faucillesta lähtee useita patikointireittejä ja talvisin lumikenkäreittejä Juran luonnonpuistoon, joista osa kulkee Ranskan ja Sveitsin rajan molemmin puolin. La Faucillessa voi harrastaa erilaisia ulkoilma-aktiviteettejä, siellä on mm. Seikkailupuisto sekä kelkkarata joka on 1363m pitkä kelkkarata ja sen varrella on jyrkkiä käännökisä ja nousuja.

Mont Rond

La fontaine de Napoléon

Col de la Faucille, Fontaine Napoléon

Vesilähde sijaitsee 1047m korkeudessa mutkikkaalla Col de la Faucillen tiellä, joka lähtee Gexitä ja kulkee Le Faucillen kautta aina Jura-vuorten toiselle puolen. Suihkulähde nimettiin Napoleonin mukaan sillä tie valmistui vuonna 1805, jolloin Napoleon nimettiin Ranskan keisariksi. Tuohon aikaan Napoleon laajensi valtakuntaansa ja hän oli jo kulkenut Alppien läpi, mutta ei vielä Juran. Vesilähde virtaa ympärivuoden ja sanotaan että vesi tulee Alpeilta, vesi on raikasta ja juotavaksi kelpaavaa. Vesilähde on pyöräilijöiden suosiossa, mutta sen ympärilä on huonosti pysäköintitilaa.

1. Ahhah! Nyt vasta löysin blogisi, mutta mukava lukea sitä etenkin nyt, kun olemme muuttaneet pois Gexistä! Kuusi vuotta tuli siellä asuttua ja Col de la Faucille oli "takapihamme", jossa vietimme niin kesät kuin talvetkin luonnosta ja maisemista nauttien. Juran rinteiltä löytyy niin karhunvadelmat kuin suppilovahverotkin, ja vuodenaikojen vaihtelut tuntuivat hyvin suomalaisilta, tosin syksy-talvi-kevät-jaksot ovat paljon lyhyemmät kuin Suomessa :)

Nyt asumme Ranskan Rivieran kupeessa ja Alppeja on ikävä... Odottelemme ensimmäistä talveamme täällä ja ilmeisesti lumilautailuharrastus pitää vaihtaa purjelautailuun, koska lumille pääseminen vaatii enemmän aikaa täältä, kuin aikaisemmin. Oli meinaan vain 15:den minuutin matka Faucillen hissille...

1. No kiva kun löysit blogin ja tervetuloa matkaan! Kävin Gexissä viime keväseen asti tallilla, mutta nyt siellä tulee harvemmin käytyä. Pitkään olen halunnut lähteä näille Mont Rondin rinteille patikoimaan ja sillä nämä ovat näkymät ovat meitä vastassa kun katsomme ylös Juralle ;) Ranskan Riviera ei kuullosta yhtään hullummalta, kävimme siellä kesän alussa lyhyellä lomalla ja ihastuin niihin maisemiin, olet onnekas! Siitäkin reissusta on jäänyt muutama juttu keskeneräiseksi...

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.