torstai 6. elokuuta 2015

Sunnuntaiajelulla: Torrent Neuf, patikointia korkeuksissa

Viime sunnuntaiajelu postauksessa kerroin, kuinka kävimme viilentymässä St Léonardissa sijaitsevassa maanalaisessa järvessä, mutta samalla reissulla teimme myös patikoinnin Sionissa kuuluisilla Les Bisses- poluilla sekä kävimme upean d'Emossonin padolla. Tällä kertaa kerron Torrent Neuf-patikoinnistamme Sionissa ja myöhemmin tulee juttua vielä tuosta upeasta padosta.

Tänä kesänä Suomessa kärvistellään kylmyydessä ja sateesta ja me täällä kärvistelemme helteen keskellä. Tilanteet muuttuu, viime kesänä (2014) sain nauttia Suomessa hullun lämpimästä heinäkuusta ja tuolloin Papi valitteli, että Sveitsissä sataa koko ajan. Näillä helteillä mielellään olisi ilmastoiduissa sisätiloissa tai sitten pitää lähteä viilentymään vuorille.

Käydessämme maanalaisella Lac Souterrainin järvellä kyselimme työntekijöiltä Sionin Bisses-patikointireiteistä ja eräs mieshenkilö kertoi meille todella hyvät vinkit patinkointia varten sekä antoi kartan mukaan. Kiva kun joku jaksaa vielä nähdä vaivaa ja neuvoa, vaikka ei kuulunutkaan suoranaisesti toimenkuvaan…

Sion, kahden kukkulan päällä sijaitsevat Tourbillon ja Valeria linnat

Lähdimme ajamaan St Leonardista kohti Sionia ja päämääränä Les Bisses-patikointireitti Torrent-Neuf, jota työntekijä kehui maanalaisen järven luona. Hän neuvoi meitä jatkamaan ajamista ensimmäisten parkkipaikkamerkkien jälkeen vielä eteenpäin, ettei tarvitse turhaan kävellä, niin paljoa ylöspäin ja näillä helteillä tämä osottautui oikein hyväksi neuvoksi. Lisää Sionista voit lukea aikaismmasta postauksestani täältä.

Torrent Neuf patikointi

Torrent Neuf, les Bisses vanha kastelujärjestelmä

Les Bisses nimellä kutsutaan historiallista kastelujärjestelmää, joita rakenettiin ottamaan talteen vettä jäätiköiltä ja lumisilta vuorilta. Vuoripurojen avulla vesi ohjattiin alas pelloille, hedelmä- ja viinitarhoille.

Valaisin viinitarhoja, kuva ylhäältä Torrent Neuf-reitiltä

Torrent Neuf, kahvila kappelin luona

Lähdimme patikoimaan puiden suojassa pientä puron reunaa pitkin, reitti vei koko ajan pikkuhiljaa ylöspäin, mutta polku oli oikein hyväkuntoinen ja helppokulkuinen. Yritin lukea saamaani saksankielistä karttaa ja saada selville, mikälaisesta reitistä on kyse, mutta ymmärsin ainoastaan että koko reitti on 9 km pitkä ja puolessa välissä matkaa käännytään takaisin, lisäksi Papi muisti että reitin varrella piti olla riippusilta.

Torrent Neuf, Sainte Marguerite-kappeli

Matka sujui oikein hyvin, ohitimme viihtyisän kahvilan ja sen vieressä sijaitsevan kappelin. Matkaa tehtiin välillä vuoren reunamalle rakennettujen puisten siltojen päällä jotka olivat todella korkealla ja sieltä oli huikeat näkymät, vähän jopa pelottavatkin. Ajoittain puro virtasi kallion reunamaa pitkin alas ja välillä polun poikki, matkan varrelle oli laitettu penkkejä ja jäimme yhdelle niistä syömään evitä ja nauttimaan maisemia.

Torrent Neuf, vuoren reunamalle rakennettu kulkuväylä

Torrent Neuf, eväspaikka huikeilla maisemilla

Torrent Neuf, karhupelko iskee

Evästauon jälkeen jatkoimme matkaa ja eteemme tuli kyltti että liikkuminen omalla vastuulla ja hetken päässä kylteissä varoiteltiin karhuista sekä vuorikauriista. Minua tuo karhukyltti jäi vaivaamaan, mutta jatkoin matkaa ja pian saavuimme riippusillalle... Papi ei ole oikein sinut korkeiden paikkojen kanssa ja minäkin olen tullut hieman aremmaksi niiden suhteen. Ylitimme kuitenkin sillan ja se oli aika hurja tunne, kävellä 85 metrin korkeudessa heiluvalla sillalla, ihan hirveästi ei tehnyt mieli katsoa alas vaan mielummin piti katseen eteenpäin. Siinä vaiheessa jännitti kovasti kun tuli ohitustilanne ja vastaan tuli muita patikoijia, mutta siitäkin selvittiin!

Torrent Neuf, patikointi osuus laakson yläpuolella

Torrent Neuf, patikointi osuus II riippusilta laakson ylitse

Sillan jälkeen Papi halusi jäädä penkille levähtämään ja sovimme että minä jatkan vielä hetken matkaa ja palaan takaisin. Maisemat olivat todella upeita ja mietin, että kyllä tämä Sveitsi osaa yllättää, aina kun kuvittelen löytäväni kauneimman patikointipolun evö, niin jo heti seuraavalla reitillä on jotakin muuta kaunista katseltavaa. Jatkoin matkaa erään vanhemman pariskunnan perässä ja jonkin ajan kuluttua tuli uusi riippusilta ja ennen siltaa oli pieni maja lehvätämistä tai parempien kelien odottelua varten. Hieman jännitti yksin patikoida, mutta rohkeana ylitin uuden sillan, joka oli korkeampi ja pidempi, vähän teki pahaa riippusillan ritilät jalkojen alla. Edessäni menevä pariskunta katseli taakseen ja odotteli näköetäisyydellä että pääsen sillan yli, mistä minulle tuli mukava fiilis. Matka jatkui ja tultiin koko ajan korkeammalle ja puiset sillat lisääntyivät sekä matkan varrella tuli ohitettua paikkoja, joissa on ollut suuria valumia.

Torrent Neuf, sortunut reitti korvattu riippusillalla

Torrent Neuf, karhupelko pakotti kääntymään

Tuli kolmas silta ja pohdin hetken mitä teen, kun pariskunta edessäni meni sillalle päätin minäkin… Minulla ei ollut mitään tietoa kuinka pitkään olin kävellut ja miten kaukana tuo 4,5 km:n kääntöpaikka on, jatkoin kuitenkin matkaa. Sitten tuli meikäläiselle stoppi! Karhuvaroitus! Pelkään karhuja ihan hirveästi ja aina metsässä ratsastellessa laulan lujaa ja kovaa… Päätin, että minun ei kannata jatkaa matkaa, sillä yksin en nauti kävelystä yhtään, vaikka muita patikoijia oli koko ajan lähistöllä.

Jotkut hurjapäät ovat jopa kihlautuneet riippusillalla

Torrent Neuf vieraskirja

Käännyin takaisin ja ylitin jännityksellä uudelleen kaikki riippusillat, pysähdyin mökin luona laittamaan omat puumerkkini vieraskirjaan. Papi oli jo ylittänyt ensimmäisen sillan ja odotteli minua eväspaikalla. Lähdimme paluumatkalle ja pysähdyimme kahvilaan levähtämään ja juomatauolle.

raikasta vuorivettä

Patikoinnin jälkeen päätimme vielä piipahtaa upealla Barrage d’Emossonin padolla, joka sijaitsee 1965 metrin korkeudessa noin 50 km päässä Sionista. Padosta kertova postaus tulee piakkoin...

Bisse du Torrent Neuf-patikointireitti

Les Bisses, Torrent Neuf-patikointireitti

Torrent Neuf polku kulkee korkealla Sionin ja Saviésen yläpuolella, kiertää Morgen laakson. Bisse du Torrent Neuf on rakennettu noin 1430 kuljettamaan vettä kylien viiniviljelmille. Reitti kulkee yli 1000 metrin korkeudella ja sen varrella on 4 riippusiltaa jotka ovat noin 100 metrin pituisia. Reitin varrella on kaksi kahvilaa ja ensimmäisen kahvilan luona sijaitsee Pyhän Margueriten kappeli. Torrent Neuf kärsi useista romahduksista 1800-luvun lopulla ja sieltä laskettiin vettä viimeisen kerran vuonna 1934, reitti oli jo unohduksissa, kunnes se kunnostettiin vuonna 2005 ja tänä päivänä se on suosittu patikointireitti.

Aloitus: Les Binlis (1037m)
Päättyy: Tripon (955 m)
Vaikeusaste: helppo
Patikoinnin kesto: 3h meno-paluu
Patikoinnin pituus: n. 9km
Lisätietoja: Torrent Neuf

1. Täällähän ne odottamani upeat maisemat ja retkeilyreitit. Kiitosta vain.
    fani

2. Hei Martta! :) yritin etsiä postausta käytännön asioista Sveitsiin muuttaessa, esim paperiasioista, mutten löytänyt. Olisiko sinun mahdollista tehdä postausta? Olen itse suunnittelemassa muuttoa Espanjasta Sveitsiin, mutta en löydä netistä juurikaan tietoa, enkä tiedä mistä oikein aloittaa! kiitos kovasti jos osaisit vähän valottaa asioita! :)

1. Heippa Jenna, totta Sveitsistä ei kauheasti valmista materiaalia löydy ja asiaa tietenkin hieman mutkistaa se mihin kantoniin olet muuttamassa. Oma muuttomme osui sopivasti aikaan, jolloin mietin itselleni opinnäytetyön aihetta ja päätin tehdä sen muutosta Sveitsiin, "Täältä tullaan Sveitsi!". Luulin että olin tuon työn laittanut blogiini, mutta ilmeisesti olen postannut siitä vain pätkiä. Nautin tällä hetkellä vielä muutaman päivän Kesä-Hesasta, joten kun palailen kotiin, niin yritän linkittää tuon opparin tänne blogiin, josko siitä olisi jotain hyötyä ;)

Tervetuloa Sveitsiin!

Martta

2. Kiitos! Siitä olisi varmasti kovasti apua! :) tällä hetkellä Basel olisi ykkös muuttokohteena.. :)

3. Hei Jenna, tuo pyytämäsi linkki hakee vielä paikkaansa, mutta tällä hetkellä se löytyy "Elämää Sveitsissä" sivun alta :)

3. Nuo Sveitsin ja Ranskan patikkareitit ovat kyllä upeita! Ihan harmittaa, että olin suuren osan siellä asutuista vuosista paksuna tai pienten vauvojen äitinä, moni mahtava reitti jäi kokematta ;)

1. Moi Ansku, maisemat ovat todella upeita ja olenkin hurahtanut tuohon patikointiin :) Toivottavasti tulee aurinkoinen ja kuiva syksy niin pääsee mahdollisimman paljon kiertelemään... Eikös siellä teilläpäin kanssa ole hyvät reitistöt?

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.