torstai 30. heinäkuuta 2015

Antibes kuin romanttisen romaanin tapahtumapaikka

Grassesta Antibesiin

Antibes kuulostaa romanttisen romaanin tapahtumapaikalta, eikä ihme sillä kaunis vanha kaupunki sijaitsee muurien sisäpuolella, kätkien vanhat kapeat kujat, viihtyisät aukiot terasseineen ja ulkopuolella muurin suojassa valkoinen hiekkaranta ja suuri satama-alue tännä upeita jahteja. Kirjan päähenkilö viettää tietenkin lomaa läheisellä rikkaiden asuinalueella Cap d’Antibesissa ja siitä se tarina lähtee…

Me Papin kanssa päädyimme Antibesiin pienen virheen kautta, olimme olleet päiväretkellä Grassen hajuvesikaupungissa ja meidän oli tarkoitus mennä tapaamaan ystäväämme Cannesiin. Olimme mopedilla liikenteessä ja suunnistimme hotellin antaman turistikartan varassa joka oli suuntaa antava.

Mikä kaupunki?

Kuvittelimme olevamme Cannesissa ja pysähdyimme hahmottamaan sijaintia korkean kukkulan päälle josta oli upeat näkymät alla olevaan tuntemattomaan kaupunkiin. Papin selvitellessä sijaintiamme, napsin muutamia kuvia ja jaloittelin hieman ajomatkan jälkeen. Papi oli selvitellyt puhelimessa sijaintiamme ja sai kuulla että olemme ajaneet Cannesista rutkasti ohi, joten Cannesin vierailu jäisi tämän päivän osalta väliin. Harmitti!

(Hieman kyllä ihmettelin alhaalla taloihin maalattuja elokuva-aiheisia maalauksia sekä julisteita. …muutamaa päivää myöhemmin selvisi että tuo korkea kukkula jonne pysähdyimme soittelemaan ajo-ohjeita Cannesiin oli le Suguet eli Cannesin vanha kaupunki ja kaupunki alhaalla oli todella Cannes…)

Cannes, vanha kaupunki le Suguet

Lähdimme liikenteeseen ja päätimme pysähtyä kotimatkan varrella sijaitsevassa Antibesin kaupunkiin huilaamaan hetkeksi ja lepuuttamaan ajelusta puutuneita jäseniä. Saavuimme Antibesiin ja ilta alkoi jo saapua, mutta edelleen oli todella lämmin. Ostimme herkullisesta jäätelökioskista jäätelöt ja kävelimme keskustan katuja pitkin ja poikkesimme satama-alueelle.

Antibes vanhakaupunki

Antibes venesatama

Kävelimme muurin viertä ja satama-alue oli täynnä toinen toistaan suurempia veneitä ja jahteja. Muurin päälle pääsi kävelemään, sieltä oli upeat merimaisemat ja näkymät kaupunkiin sekä satama-alueelle. Muurin päällä oli valtavan kokoinen taideteos, joka kuvasi istuvaa ihmistä se oli tehty valkoisista kirjaimista. Teos oli tosi vaikuttava ja se näkyy varmasti pitkälle merelle ja korkealle kaupunkiin.

Antibes, Bastion du Saint Jaume

Jaume Plensan taideteos Nomade
Antibesin sataman muurilla, Bastion du Saint-Jaume

Istahdimme hetkeksi eräälle muurin läheiselle terassille nauttimaan virvokkeita ennen viimeistä etappia. Antibes vaikutti oikein mukavalta kaupungilta, harmi että emme ehtineet siihen paremmin tutustua. Picasso-museossa olisi ollut kiva käydä sekä pyörähtämässä Cap d’Antibesin alueella, jota kutsutaan myös nimellä ”Billionaires Quai”, asuinalue on yksi Ranskan Rivieran ylellisimpiä. Seuraavalla kerralla sitten…

Antibes vanha kaupunki

Mopedi oli todella hauska menopeli ja päätimme jatkaa sen vuokrausta seuraavana päivänä ja lähteä ajelemaan Monacon suuntaan tarina jatkuu…

Menopeli

Antibes

Antibes kuvattuna venesatamalta

Vanha kreikkalaisten perustama kauppakaupunki sijaitsee vallien suojassa Cannesin (9km) ja Nizzan (18km) välimaastossa.  Antibes on tyypillinen vanha kaupunki, sen edustalla sijaitsee Euroopan suurin jahtisatama, joka on täynnä luksusveneitä. Kuuluisaa Cap d’Antibesin niemeä kutsutaan myös nimellä ”Billionaires Quai”, se on yksi Ranskan Rivieran ylellisimpiä asuinalueita ja siellä on lukuisia upeita huviloita. Läheinen Juan les Bins on turistien suosima rantalomakohde, joka on tunnettu vilkkaasta yöelämästä. Heinäkuussa kaupungissa järjestetään suosittu Jazz-festivaali.

Nähtävyyksiä: Picasso museo, Musée Archéologigue, Vanha kaupunki, Marineland

Historia

Antibes (Antipolis) ja Nizza (Nikaia) ovat perustettu Antiikin Kreikan aikaan noin 500 eKr. kauppakaupungeiksi. Kaupungit sijaitsevat vastakkain Enkelinlahdella ja tämän vuoksi Antibes tunnettiin aikaisemmin nimellä Antipolis eli ”vastakkainen kaupunki”. Rooman vallan aikaan alue kehittyi sitä alettiin kutsumaan Provenceksi, Antibesista tuli tärkeä merenkulkukaupunki.

Provence liitettiin Ranskaan vuonna 1481 ja Antibes sijaitsi Ranskan ja Savojin rajalla. Keskiajalla Provencessa käytiin lukuisia uskonsotia ja sekä taisteluita naapurivaltioiden kanssa ja Antibesiä pidettiin haavoittuvana. Kaupungin ympärille rakennettiin muuri sekä tähdenmuotoinen Forte Carré-linnoitus suojaamaan kaupunkia ja sen asukkaita. Sanotaan että Ranskan vallankumouksen aikaan Napoleon ollut vangittuna Forté Carren linnoituksessa muutamien päivien ajan. Nizzan kreivikunta liitettiin Ranskaan vuonna 1860, tämän jälkeen linnoitus menetti merkityksensä ja Antibesin kaupunki alkoi laajentua maaseudulle.

1800-luvun lopulla Ranskan Rivierasta tuli suosittu matkakohde ja tuolloin muodostui Juan les Pinsin rantakohde ja Cap d’Antibesin alue, jonne varakkaat ihmiset rakensivat hienoja taloja. Antibes houkutteli useita taiteilijoita, näyttelijöitä, poliitikkoja, kirjailijoita lomailemaan mm. Charlie Chaplin, Marlene Dietrich ja Picasso. Picasso asui pitkän aikaa Château de Grimaldissa ja maalasi taulujaan, tänä päivänä rakennuksessa sijaitsee Picasso museo.