sunnuntai 14. kesäkuuta 2015

Sunnuntaiajelulla: lumoava Lac de Joux ja Le Pont kylä

Lac de Joux, Le Pont kylästä kuvattuna

Lähdettiin Papin kanssa tänään sunnuntaiajelulle ja otimme kohteeksi Jura-vuoriston ja siellä sijaitsevan Lac de Joux- järven. Järvi sijaitsee Juran Sveitsin puolella (Parc Jura Vaudois) ja se kuuluu Vallée de Jouxin alueeseen, joka on tunnettu kelloteollisuudesta.

Matkalla Juran toiselle puolelle, takana Geneve-järvi

Ajelimme ylös Juran serpentiiniteitä ja ohitimme useita lehmälaitumia sekä mukavia pikkukyliä. Saapuessamme Juran huipulle alkoi hieman sadella ja musta pilvi seurasi meitä kun ajelimme alaspäin Juran-laaksoon.

Le Secheyn kylä, takana Dent de Vaulion

Ajelimme Lac de Jouxin ympäri ja vastaan tuli pieniä kyliä, la Brassus, Le Sentier, Le Solliat, Le Lieu, Le Séchey ja pysähdyimme järven päässä sijaitsevaan pieneen Le Pontin kylään.

Le Pont kylä

Le Cheval Ailé

Lautta kulkee kesäisin väliä Le Pont, Le Rocheray ja Les Bioux

Kävelimme järven viertä pitkin ja ihailimme kaunista pikkukylää. Lounasaika oli jo loppumassa ja suosittu Restaurant du Lac oli aivan täynnä sekä hotellin ravintola oli pistänyt keittiönsä jo kiinni. Ravintola Auroren, omistajatar kuitenkin heltyi meille ja saimme siellä vielä lounasta.

kahvila Tea-room

Lounaan jälkeen lähdimme ajamaan takaisin järven toista puolta ja ohitimme L’Abbayen, Les Biouxin ja L’Orientin kylät ja jatkoimme kotiin St Cerguen kautta.

Vallée de Joux

Jura-vuorella sijaitseva laakso kuuluu Vaudin kantoniin ja sinne on matkaa Genevestä 50 km ja Lausannesta 35 km. Vallée de Joux sijaitsee Ranskan rajan tuntumassa ja on osa Sveitsin Parc Jura Vaudois luonnonpuistoa, joka on kooltaan noin 530 km². Laakso on 1004 metrin korkeudessa ja siellä on kolme järveä Lac Ter,  Lac Brenet ja Lac de Joux. Suurin järvistä on Lac de Joux  ja se on kooltaan noin 9,5 km². Lämpiminä kuukausina järvi houkuttelee uimareita sekä tuulinen sää vetää puoleensa muita vesiuheilijoita kuten surffareita. Talvisin järvestä tulee luistelijoille Euroopan suurin luonnonjää.

Laaksossa on paljon niittyjä ja laitumia, metsää sekä kukkuloita. Joux Valléyssä sijaitsee Juran korkein huippu Mont Tendre (1679), josta on upeat näkymät Geneve-järvelle, Alpeillse sekä Berner Oberlandiin. Joux Valley on suosittu ulkoilualue retkeilijöiden, pyöräilijöiden ja ratsastajien keskuudessa. Alueella on noin 250 km vaellusreittejä ja talvella lumikenkäreittejä, maastohiihtolatuja sekä laskettelurinteitä.

Joux Valleyssä on pitkät kellonvalmistusperinteet, jo 1500-luvulla, talvisin hiljaisina aikoina maanviljelijät kokosivat ja valmistivat kelloja käsitöinä. Tänä päivänä laaksossa on useita tunnettuja kellonvalmistajia sekä kelloseppämuseo Espace horloger.

Alue on tunnettu pehmeästä juustostaan ”Vacherin Mont d’Or”, joka on valmistettu Mont d'Or (1463m) laitumilla. Juuston pitää olla kypsynyt vähintään 21 päivää ja sen tunnistaa mäntypuisesta rasiasta. Juustoa valmistetaan  silloin kun lehmät eivät tuota tarpeeksi maitoa syyskuusta talven loppuun asti.

Vallée de Joux nähtävyyksiä:
Le Sentier: Espace horloger, kellomuseo
Le Solliat: Vallee de Joux Observatorio
Les Charbonnières: Vacherin juustomuseo
Le Pont: Juraparc eläintarha, biisoneita, susia, karhuja
Vallorbe: Vallorben luolat
Vallorbe: Rauta- ja rauatiemuseo
Vallorbe: Pré Giroud linnake, II maailmansodan aikainen linnake

1. Hieno idea talviluistelusta. Kiitos, sinne ensi talvena!

Kävelyvinkki; auto parkkiin Le Sentier:iin, kaunis hyväkuntoinen rantatie Le Pont:iin, josta tarpeen mukaan junalla paluu autolle. Pituus noin 10km suuntaansa. Alku hyvin tasainen, lopussa sykkeennostatusnousu, josta kiitoksena upea näkymä Lac Brenet:lle.

1. Täytyy todella kokeilla tuota luistelua ensi talvena :) Kiitos Vivi patikointivinkistä, ehdottomasti testattava!

2. Jurassa on tosiaan mahtavia vaellusreittejä. Joskus olen jättänyt auton C. du Marchairuzin kohdalle mistä lähtee mukava reitti Mt. Tendren suuntaan tai sitten Jurahöhenwegiä pitkin kohti St-Cergueta. Jälkimmäiseen pääsee myös kapearaiteisella Nyonista jos ei halua ajella kiemurateitä vaan vain vaellella yläilmoiss maisemista nauttien.
    fani

1. Kiitos vinkeistä, täytyy käydä googlailemassa, tuo Mont Tendren lenkki kuullostaa kivalta :)

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.