keskiviikko 18. kesäkuuta 2014

Jooga-Peikko




Jooga sana kuulu meikäläisen sanavarastossa sellaiseen isoon ryhmään minkä nimi on "kaiken maailman hömpötykset". Minulla on ollut joogasta sellainen mielikuva, että ihmiset vääntävät itseään eriskummallisiin asentoihin ja muka nauttivat siitä, sekä he pääsevät johonkin elämää suurempaan ihmeelliseen mielentilaan. Olen mieltänyt että joogaa harrastaa kaikki kauniit, rohkeat ja tietenkin kuuluisat sekä henkilöt, jotka haluavat olla sellaisia. 

Itse olen pitkään halunnut kokeilla joogaa ja viime viikolla kuulin, että meidän rannassa eräs suomalainen rouva järjestää joogatunteja, joihin voi osallistua kuka vaan myös aloittelijat. Tuntien hinta on vain 10 frangia ja sekin tuotto menee hyväntekeväisyyteen. Ihanaa, että vielä löytyy tälläisiä ihmisiä, jotka antavat omaa aikaansa, tuottaakseen toisille hyvää oloa ja iloista mieltä. 

Halusin lähteä kokeilemaan tuota joogaa ja suurin pelkoni oli tuo "norsu posliinikaupassa"-fiilis, joka minulle on usein tullut kun olen kokeillut jotain ryhmäliikuntaa, jossa tehdään erilaisia liikesarjoja tai askeleiden sekä liikkeiden pitäisi tapahtua samaan aikaan. Olen hidas oppimaan liikesarjoja ja tunnen aina olevani väärällä puolella tai menossa eri tahtiin kuin muut ja aiheutan useita törmäystilanteita. 



Lähdin tänään tuohon meidän rannalle odottavaisin mielin retkialustan ja juomapullon kanssa. Ainakaan puitteista en voi valittaa, sillä aurinko paistoi ja edessä välkehti pelityyni Geneve-järvi sekä takana näkyi lumihuippuiset Alpit. Tunnille osallistui 10 rouvaa ja heillä kaikilla oli enemmän tai vähemmän kokemusta joogasta ja minä olin joukon ensikertalainen. 

Tunnin aluksi opettaja kävi lävitse käsien ja jalkojen oikeaa asentoa sekä muistutti hengityksen tärkeydestä. Teimme opettajan opastuksella useita eri liikkeitä sekä muutamia pidempiä liikesarjoja. Osa liikkeistä oli minulle entuudestaan tuttuja venytysliikkeitä, joita olin aikaisemmin tehnyt. Pidin siitä tavasta, miten vähäisillä eleillä pystyimme siirtymään tiettyyn asentoon ikään kuin rullaten tai vaihtamaan asentoa toiseen sulavasti. Kaikki liikkeet olivat venyttäviä ja kävimme kokonaisvaltaisesti koko vartalon läpi. 

Olin tyytyväinen omaan suoritukseen, sillä sain tehtyä kaikki liikkeet, vaikka osan tein helpomman kautta, koska ranteeni eivät kestäneet kaikkia asentoja. Siitä en mene takuuseen kuinka suora selkä oli tai kuinka ns. vatsalihakset tekivät töitä tai miten oli tasapainon laita. Minulle jäi hyvä fiilis siitä, että pysyin ryhmän mukana ja kokeilin kaikkia liikkeitä ja tunnin vaatimustaso oli minulle oikein sopiva. Jooga oli minulle positiivinen kokemus, vaikka en päässytkään mihinkään elämää suurempaan mielentilaan, mutta ainakin sain hyvän mielen vartaloni venytettyä. Harmillista että opettaja on muuttamassa pois täältä ja rantajooga loppuu.

Taas olen yhden kokemuksen rikkaampi!  






Löysin Suomen Joogaliiton sivuilta hyvän määritelmän Joogasta:

Jooga on ikivanha kokonaisvaltainen harjoitusmenetelmä, joka sopii kaikille omasta terveydestään, hyvinvoinnistaan ja henkisestä kasvustaan kiinnostuneille. Jokainen joogan harjoittaja työskentelee itsensä kanssa omien edellytystensä mukaisesti, omista lähtökohdistaan. Joogaa voivat harjoittaa kaikenikäiset, lapsista nuoriin, keski-ikäisistä senioreihin, niin naiset kuin miehetkin.

Jooga

- lisää kehon liikkuvuutta ja elävyyttä sekä notkeutta
- kohentaa kokonaisterveyttä ja fyysistä kuntoa
- opettaa rentoutumista ja oikeaa hengitystä
- lisää keskittymiskykyä
- lisää elinvoimaisuutta
- tukee kehon ja mielen tasapainoa
- opastaa terveisiin elintapoihin
- johdattaa kohti syvempää itsetuntemusta
- johdattaa henkiseen kasvuun
- ohjaa kohti mielenrauhaa ja sisäistä hiljaisuutta sekä tietoista läsnäoloa


Itsetuntemuksen ja tietoisuuden syventyminen avaavat tietä tasapainoiseen arkipäivään, elämän arvojen selkiintymiseen ja toimiviin ihmissuhteisiin.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.